I løbet af et par år suser toget ikke forbi Laurbjerg, det vil standse ved trinbrættet, der skal stå klar i slutningen af 2021. Arkivfoto: Kian Johansen

I løbet af et par år suser toget ikke forbi Laurbjerg, det vil standse ved trinbrættet, der skal stå klar i slutningen af 2021. Arkivfoto: Kian Johansen

Socialdemokrater slår fast:

Trinbrættet i Laurbjerg bliver en realitet

Sidste usikkerhed bliver ryddet af vejen på torsdag i Folketingets finansudvalg

Af
Kian Johansen

Trinbræt "Om få år vil man igen kunne stige på toget i Laurbjerg."

Sådan lyder det fra de tre socialdemokratiske politikere, Nils Borring, Daniel Toft Jakobsen og Rasmus Prehn, der alle igennem flere år har arbejdet for trinbrættets realisering i tæt samarbejde med blandt andet Birgit Liin (V) og transportordfører for Dansk Folkeparti i Folketinget, Kim Christiansen.

Før jul besluttede et flertal uden om regeringen bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, De Radikale og Dansk Folkeparti, at trinbrættet i Laurbjerg skulle genåbnes, men det er først nu, at de sidste detaljer omkring finansieringen er kommet på plads i form af et aktstykke, som vedtages endeligt torsdag 28. februar i Folketingets finansudvalg, forklarer Daniel Toft, der anser det som meget usandsynligt, at Finansudvalget vil kunne ændre mening i sidste øjeblik.

"Så vil det handle om en form for drilleri, hvor man pludselig ikke kan finde den rette konto at tage pengene fra," lyder hans vurdering.

Sidste usikkerhed væk

”Den her sag har kørt i så mange år, at vi ville have selv den allermindste usikkerhed ryddet af vejen, før vi gik ud og fejrede det. Vi har godt set, at andre allerede har fejret det med champagne med mere, og det er dem vel undt. I Socialdemokratiet havde vi bare ikke lyst til at melde noget ud, før vi med sikkerhed kunne sige, at vi kommer i mål. Det kan vi nu, fordi det nye aktstykke, bringer os det sidste stykke ind over stregen”, fortæller borgmester Nils Borring i en pressemeddelelse.

Han henviser dermed til det presse møde som Birgit Liin (V) og Kim Christiansen (DF) arrangerede i starten af december 2018, for at markere at trinbrættet var en realitet, og for at lægge det sidste pres på Banedanmark og folketingets andre politikere.

Rapport gav retning

I 2012 var det Nils Borring, der som borgmester tog initiativ til at få udarbejdet en rapport, der skulle sandsynliggøre mulighederne for at få den nedlagte station genåbnet. Dengang viste rapporten, at det ville koste 10 millioner kroner at etablere et trinbræt i Laurbjerg. Dengang afsatte byrådet 5,5 millioner kroner til trinbrættet, og de har været afsat lige siden.

Glade folketingsmedlemmer

Også det lokale Folketingsmedlem, Daniel Toft Jakobsen, glæder sig over, at togene ultimo 2021 vil standse i Laurbjerg igen.

"At det nu er lykkedes viser, hvor langt vi kan nå, hvis vi samarbejder konstruktivt med hinanden om de lokale interesser”, siger Daniel Toft Jakobsen, som har stillet flere spørgsmål til skiftende transportministre om sagen og presset på for at skabe fremdrift i processen.

Gode lobbyister

Også den socialdemokratiske transportordfører, Rasmus Prehn, mener, at der er god grund til at fejre genåbningen af trinbrættet i Laurbjerg.

”Vi fik sat processen på sporet og bevilget penge til en undersøgelse af sagen, dengang Magnus Heunicke var transportminister, og nu kan vi så høste frugterne af det, som vi gjorde dengang. Desværre har den nuværende regering ikke bidraget til sagen, men takket være et godt samarbejde i rød blok – og ikke mindst også med Dansk Folkeparti – har vi fundet sammen i et flertal uden om regeringen. Jeg er nærmest ugentligt – og i nogle perioder hver eneste dag – blevet mindet om sagen af både Nils og Daniel, som begge har vist sig som nogle uhyre effektive lobbyister for Favrskov. Både i denne sag og andre”, slutter Rasmus Prehn.

Trinbrættet i Laurbjerg

    Der bliver brugt foreløbig 15 millioner kroner på selve trinbrættet, der skal stå klar i 2021.

    Favrskov Kommune har i årevis haft afsat 5,5 millioner kroner. De skal blandt andet bruges til at lave en forplads og til en parkeringsplads ved trinbrættet.

Publiceret 26 February 2019 09:00