"Man skal holde sig i gang. Det nytter ikke bare at sætte sig hen i sofaen," siger Asger Nielsen, der med sine snart 85 år stadig er meget aktiv. Foto: CSJ

60 år med ost:

"Jeg tager stadig glad afsted hver dag"

Netop nu fejrer Asger Nielsen 60 år i Lading Mejeri. Han er snart 85 år, men arbejder stadig i butikken dagligt

Af
Christina S. Johansen

Lading/Hammel Tre gange bridge og to gange golf ugentligt tilsat jagt, skiferier, sommerhus og så lige 20-30 timer hver uge i Ostebutikken Lading Mejeri oveni.

Det er lidt af af et program, som Asger Nielsen lægger for dagen. Og nå ja, fik jeg sagt, at han nærmer sig de 85 år?

De joker allesammen med, at de når at gå på pension før mig

Asger Nielsen

Asger Nielsen overtog Lading Mejeri sammen med sin bror tilbage i oktober 1959 - dermed kan han i år fejre 60-årsjubilæum.

Dengang var andelsmejeriet lige blevet solgt i foråret, men den nye ejer døde, og det rygtedes hurtigt i mejeri-kredse, at Lading Mejeri nu manglede en ejer.

Det kom Asger Nielsen og hans bror for øre.

"Jeg arbejdede i forvejen på mejeri, og vi kendte jo hinanden allesammen dengang. Så vi tog ned og kiggede på Lading Mejeri en mandag, tog hjem og snakkede med banken, underskrev købsaftalen torsdag og havde så første dag fredag," erindrer jubilaren.

Den unge Asger Nielsen flyttede ind i et værelse ovenpå produktionen, mens broderen, der var gift og havde to børn, flyttede ind i huset ved siden af mejeriet.

Kort tid efter blev Asger dog også gift og byggede hus på Poppelgårdsvej i Lading.

Satsede på ostesalget

I begyndelsen var der kun produktion i mejeriet, men flere og flere efterspurgte at kunne købe ost, så Asger åbnede et lille ostesalg ude bagved allerede i begyndelsen af 1960'erne.

I 1989 gik mejeriet i betalingsstandsning, men undgik en konkurs.

Derefter blev valget truffet om kun at satse på ostesalg. Derfor åbnede den nuværende butik i 1990.

"Vi havde jo i forvejen et godt ostesalg og et godt ry," siger Asger Nielsen, som for mere end 20 år siden fik sin søn Mogens Lyngby med i firmaet, efter broderen var gået på efterløn. De drev butikken sammen i et par år, indtil Mogens overtog.

"Man skal holde sig i gang. Det nytter ikke bare at sætte sig hen i sofaen," siger Asger Nielsen, der med sine snart 85 år stadig er meget aktiv. Foto: CSJ

Nu er seks butikker åbnet

I dag er Ostebutikken Lading Mejeri en succes med seks butikker i det østjyske - seneste udvidelse er i Skanderborg, hvor en butik netop er åbnet.

Når nu det går rigtig godt, så er det vel på sin plads, at Asger Nielsen går på pension og smækker benene lidt op.

"Nej!"

Lyder det kort fra Asger Nielsen, før han fortsætter:

"Jeg er vant til at være aktiv og at skulle afsted hver dag. Jeg har jo også lavet bestyrelsesarbejde siden jeg var 16 år, og frem til jeg var 80. Og jeg har siddet i Favrskov Byråd for Konservative i to perioder. Jeg har nok lidt det der - hvad kalder man det nu - ADHD. Hvis altså det havde eksisteret dengang," siger Asger Nielsen, der bor i Hammel.

Så du har altså ikke sådan lige tænkt dig at stoppe her i ostebutikken?

"Nej, jeg bliver da ved så længe jeg kan. Det kan godt være, at de ansatte er ved at være trætte af mig, men det må de finde sig i . De joker også med, at de allesammen når at gå på pension før mig," siger Asger Nielsen med et smil - han fortsætter:

"Og jeg er stadig glad for at tage afsted hver morgen."

Publiceret 09 October 2019 11:30