Per R. Normand deltog i løbet som fodgænger. Inden han blev hjerneskadet efter et fald fra et stillads, dyrkede han meget motion. Det kniber det med nu, og derfor nyder han denne motionsdag i fulde drag.

Per R. Normand deltog i løbet som fodgænger. Inden han blev hjerneskadet efter et fald fra et stillads, dyrkede han meget motion. Det kniber det med nu, og derfor nyder han denne motionsdag i fulde drag.

SOH-løb: Skoleelever hjalp til i år

SOH-løbet flyttet til Søndervangskolen

Af
Anette Bonde

motion Det var vigtigt at se sig for på stien rundt om Skovvangskolen i Hammel i går, onsdag, for både løbere, gående og især kørestolsbrugere gjorde stien usikker. Det var nemlig dagen for det årlige SOH-løb for hjerneskadede. SOH står for Speciel Område Hjerneskade.

Gitte Heilmann-Nøhr er glad for at møde eleverne fra 1. klasse og vise, at hun og de andre handicappede sagtens kan være med til at motionere.

Gitte Heilmann-Nøhr er glad for at møde eleverne fra 1. klasse og vise, at hun og de andre handicappede sagtens kan være med til at motionere.

Det er institutionen Tagdækkervej i Hammel, der arrangerer løbet, og ligesom tidligere var også søster-institutioner fra Hedensted og Aarhus inviteret med. Som noget nyt var løbet i år flyttet til Søndervangskolen i Hammel, og elever fra 1. klasse var med som hjælpere og motionister.

Ægte vinder-attitude.

Ægte vinder-attitude.

Stemningen var i top, og der blev både snakket og grinet på ruten. Hver gang de 15-16 borgere, der deltog i løbet, rundede startstedet, blev det noteret, og der blev gået, løbet og kørt stærkt i svingene.

Motion heler

På intitutionen Tagdækkervej er der et særligt fokus på motion. Det er én af de tre discipliner, der lægges særlig vægt på i restitueringen efter en hjerneskade. Derudover er det musik og kreative fag.

En dejlig gåtur i den milde efterårssol. Fotos: Anette Bonde.

En dejlig gåtur i den milde efterårssol. Fotos: Anette Bonde.

"Motion er blandt andet med til at danne nye hjerneceller," forklarer pædagog Michael Poulsen.

Kasper Sørensen, klasselærer for eleverne i 1. b, peger på, at eleverne, udover motion, også 'får en på opleveren'.

"Børnene kan få lov at vise omsorg for andre. De stopper op, snakker, konkurrerer og viser vej - og inspirerer i det hele taget med godt humør og god børneenergi. Det har også været helt vildt spændende at snakke med eleverne om, hvad man egentlig kan lave af arbejde, der har med omsorg at gøre. Og om hvad der er sket, eller om det er noget, man er født med."

Publiceret 10 October 2019 13:36