Både lineal, retvinklet trekant og passer var i sving, før papirmøllen var klar til blæse-testen. Foto: Kian Johansen

Både lineal, retvinklet trekant og passer var i sving, før papirmøllen var klar til blæse-testen. Foto: Kian Johansen

Møller:

Matematik er også at tælle blæsten

Der blev talt, kodet, blæst og testet på mange fysiske måder under Matematikkens Dag på Hadsten Skole

Af
Kian Johansen

Hadsten "Blæs lige her. Hold vindmøllen sådan her."

William Rasmussen fra 8.E er ved at instruere Marley Wissendorf Søgaard Andersen fra 1.B i hvordan man får en lille vindmølle til at blæse rundt.

De har sammen klippet den ud i papir, limet og forsigtigt sat en knappenål fast som hoved.

Omgangene skal tælles og noteres, som et led i Matematikkens Dag på Hadsten Skole.

Blæs og tæl omgange. Marley Wissendorf Søgaard Andersen fra 1.B har fundet fidusen, efter at William Rasmussen fra 8.E har vist hende det et par gange. Foto: Kian Johansen

Blæs og tæl omgange. Marley Wissendorf Søgaard Andersen fra 1.B har fundet fidusen, efter at William Rasmussen fra 8.E har vist hende det et par gange. Foto: Kian Johansen

"Vi laver forsøg med vedvarende energi, der er et af FN's verdensmål, når William at fortælle, inden flere andre elever beder om hans hjælp. Stemningen er rolig, men intens. Eleverne lader til at være stærkt fordybet i arbejdet.

8. klasses instruktører

De er delt op i grupper på tværs af årgange og laver flere ,matematiske forsøg i løbet af dagen.

Flere steder er de startet før tiden, fordi det var så spændende.

Alle 8. klasser på skolen har forberedt sig som instruktører og styrer undervisningen denne dag.

Samtidig er elever fra Lilleåskolen og Bavnehøjskolen inviteret med til dagen.

Og Hadsten Skoles 3. årgang er taget på Lilleåskolen i Laurbjerg, for at lave matematik -forsøg.

Flere dybder på dagen

"Der er flere dybder i det her," fortæller fortæller tovholder og matematiklærer Janne Adby fra Hadsten Skole.

"Vi sætter fokus på FN's verdensmål, vi øver praktisk matematik på tværs af årgangene. Og 8. klasserne vokser med opgaven, når de skal instruere deres mindre skolekammerater," lyder det.

Årgange på tværs af skolerne mødes også på denne måde.

"En del af eleverne kommer til at gå på Hadsten Skole i de ældre klasser. Så det er også en måde at lære dem at samarbejde på tværs og introducere dem for skolen," forklarer matematiklæreren.

Publiceret 04 December 2019 13:00