92-årige Gunver Jespersen har måttet rydde ud i sine ting for at få plads, men nisserne

92-årige Gunver Jespersen har måttet rydde ud i sine ting for at få plads, men nisserne "dem skal der være plads til," siger hun. Foto: CSJ

92-årige Gunver:

"Her er så dejligt på Solhøj!"

Nu er flytningen til det nye plejecenter i Hammel veloverstået. Lokalavisen blev budt indenfor

Af
Christina S. Johansen

Hammel En duft af "nyt" blandet med flæskesteg møder mig, da jeg træder ind på Plejecenter Solhøj i Hammel. Der er dækket flot op til julefrokost netop denne dag.

Pressen er for første gang blevet inviteret indenfor på det nye, 129 millioner kroner dyre og hele 7.500 kvadratmeter store plejehjem, som i øvrigt er det største byggeri i Favrskov Kommunes historie.

Det er kun få uger siden, beboerne fra plejehjemmene Elmehøj og Skaghøj indtog Solhøjs 60 boliger. En af dem var 92-årige Gunver Jespersen og hendes lille undulat Piphans.

"Jeg var ikke glad for at skulle flytte, for jeg havde det godt på Elmehøj, men det er gået godt, og det er nu alligevel noget bedre her," fortæller hun og fortsætter:

"Her er lyst og dejligt, og jeg faldt til lige med det samme. Nu har jeg et dejligt stort badeværelse og et soveværelse - før stod min seng jo i stuen. Jeg har også mit eget sengetøj her - det er med til at gøre det hele lidt mere hjemligt."

Desuden fremhæver Gunver Jespersen, at beboerne i højere grad spiser sammen på Solhøj, hvilket hun ikke følte var tilfældet på Elmehøj.

Måske det skyldes, at der nu er ernæringsassistenter på de enkelte afdelinger. I hvert fald fortæller Gunver Jespersen: "At der altid dufter dejligt.

"Uhh, ja," siger hun og snuser ind.

På udearealerne er etableret demenssikring, så personalet få en melding, når en dement rammer nogle punkter udenfor. Foto: Michael Wulff

På udearealerne er etableret demenssikring, så personalet få en melding, når en dement rammer nogle punkter udenfor. Foto: Michael Wulff

Moderne indretning

Hver afdeling på Solhøj består af 12 beboere. Alle afdelingerne har eget spise- og opholdslokale og desuden to altaner samt masser af hyggekroge.

Plejecentrets 60 to-rums-boliger er moderne med blandt andet en flytbar væg, så man kan gøre enten stue eller soveværelse mindre/større. Dertil et stort badeværelse med egen vaskemaskine og en håndvask, som kan flyttes rundt. Desuden kan man tilslutte en lift til loftet, så beboerne kan få pleje uanset, hvilke skavanker de måtte have, samtidig med at personalet skånes.

Oven i de 60 værelser kommer 18 korttidspladser og tre akutpladser.

Distriktsleder for plejecentrene i Favrskov Vest, Lotte Foged, og direktør for Social og Sundhed, Kate Bøgh, viste rundt. Her er det i stedets wellness-afdeling med boblebad, massagestol og særlig bruser, som kan give ældre friheden til at bade selv. Wellness-afdelingen kan alle Favrskovs ældre få adgang til. Foto: CSJ

Distriktsleder for plejecentrene i Favrskov Vest, Lotte Foged, og direktør for Social og Sundhed, Kate Bøgh, viste rundt. Her er det i stedets wellness-afdeling med boblebad, massagestol og særlig bruser, som kan give ældre friheden til at bade selv. Wellness-afdelingen kan alle Favrskovs ældre få adgang til. Foto: CSJ

Publiceret 20 December 2019 15:30