AnneMette Madsens mormor nyder godt af barebarnets hjælp. Pressefoto

AnneMette Madsens mormor nyder godt af barebarnets hjælp. Pressefoto

Dit Overblik:

Guider ældre i den digitale jungle

Ældre kan få hjælp til papirarbejdet og den digitale jungle i AnneMette Madsens nye firma

Af
Christina S. Johansen

Søften Da AnneMette Madsen fra Søften for fire år siden mistede sin svigermor, mærkede hun, hvordan det var fuldstændig uoverskueligt for den 86-årige svigerfar at stå alene med diverse papirer, tilmelde betalinger til betalingsservice og rigtig meget mere. Både fordi han ikke kendte så meget til den digitale jungle, men selvfølgelig også fordi han havde mistet sin livsledsager.

På samme vis så AnneMette Madsen, hvor meget administrativt man skulle forholde sig til, da hendes egne bedsteforældre skulle flytte i ældrebolig.

I begge tilfælde trådte AnneMette Madsen til med en hjælpende hånd, og samtidig formede en virksomhedsidé sig i hendes hoved - det er nu blevet til 'Dit Overblik'.

"Der er mange, der ikke har tid eller evner til at hjælpe deres ældre pårørende. Forestil dig, hvis de nu kan bruge den sparsomme tid på at tage på museum med deres ældre og så få mig til alt det med rudekuverterne og det administrative," siger AnneMette Madsen og fortsætter:

"Jeg kan også forestille mig, at mange ældre ikke ønsker at belemre deres børn med den her slags opgaver - eller måske sidder de pårørende langt væk."

Skræddersyede løsninger

Helt konkret kan AnneMette Madsen hjælpe de ældre med alt, der handler om papirer, post og betalinger samt hjælp til den digitale jungle, til eksempel netbank, NemID, eBoks, Facebook, Skype og meget mere

"Som navnet antyder handler det om at skabe et overblik, og der er ingen opgave, som er for lille. Det handler om at afklare kundens behov og så skræddersy en løsning til dem. Så kan det være, at et enkelt besøg er nok, eller det kan være, man ønsker en abonnementsløsning med faste besøg," forklarer den nu selvstændige Søften-kvinde.

Blev ved at poppe op

Ideen til 'Dit Overblik' har rumsteret i AnneMette Madsens hoved i tre-fire år, men nu skulle det altså være, for som hun siger:

"Man fortryder kun de ting man ikke gør. Og når det bliver ved med at poppe op i mit hoved, så er jeg nødt til at handle på det."

Beslutningen om bare at kaste sig ud i det har dog krævet sine overvejelser:

"Det var fuldstændig uoverskueligt at skulle sætte mig ind i alt det, der kræves for at blive selvstændig. Men det har været en mega spændende rejse og læringsproces. Så uanset hvad, har jeg lært enormt meget. Nu er jeg bare spændt på, om 'Dit Overblik' er noget, som folk vil benytte," siger AnneMette Madsen, som tilføjer, at hun med hjælp fra en advokat har fået lavet helt faste rammer for, hvordan arbejdet med de til tider personfølsomme oplysninger skal foregå.

Arbejde med kundekontakt

AnneMette Madsen er uddannet sekretær med speciale i administration. Til daglig arbejder hun som konsulent hos Seges, hvilket betyder, at hun har meget med kundekontakt at gøre. Det kommer hende til gavn i 'Dit Overblik':

"Det giver mig en god ballast til at hjælpe mine fremtidige kunder, for jeg ved, at jeg er god til at tale med dem, og det gør mig oprigtigt glad at gøre dem glade."

Publiceret 01 February 2020 10:30