Hvilke 12 ting kendetegner Hammel? Det spørgsmål sidder 40-årige Mikkel Mejdahl Madsen og stiller sig selv i denne tid.

Hvilke 12 ting kendetegner Hammel? Det spørgsmål sidder 40-årige Mikkel Mejdahl Madsen og stiller sig selv i denne tid.

Designer sætter Hammel på plakaten

Mikkel Mejdahl Madsen er manden bag plakat-konceptet Behind the Capital. Nu sætter han fokus på Hammel, fordi han bor her

Af
Christina S. Johansen

Hammel Hvilke 12 ting kendetegner Hammel?

Det spørgsmål sidder 40-årige Mikkel Mejdahl Madsen og stiller sig selv i denne tid.

Han er nemlig i gang med at lave en Hammel-plakat til sin serie af by-plakater under titlen Behind the Capital.

Og hvorfor så lige Hammel, tænker du måske? Det er såmænd af den simple årsag, at Mikkel har boet i byen det seneste år med sin kone og tre børn på to, fire og syv år.

Han er oprindeligt nordjyde, men kom til Aarhus i 2003 for at studere på Arkitekskolen, hvorfra han nu er uddannet industriel designer.

Design-jobsene hænger blot ikke på træerne, så hovedindtægten kommer fra fuldtidsjobbet hos landskabsentreprenør-firmaet Naturbyg.

Det er "rugbrødsarbejdet", som Mikkel Mejdahl Madsen udtrykker det. For man kommer ikke udenom, at den sande passion ligger inden for design.

Så for at få lidt afløb for sin kreative åre kastede han sig over at lave plakater.

"Så kan jeg ligesom få kanaliseret noget kreativt ud derigennem," siger han og fortsætter:

"I første omgang lavede jeg en plakat til børn med et dyremotiv. Det er seks-syv år siden, og det var blot til os selv, men så begyndte venner og bekendte at sige, at den var fed."

En anderledes by-plakat

Senere opstod idéen med en anderledes vinkel på byplakater, som efterhånden findes i mange afskygninger.

"Jeg er sådan anlagt, at når jeg ser en plakat, så tænker jeg: 'Okay, hvordan skulle MIN version så se ud. Kunne man ikke lave det på en anden måde," forklarer Mikkel Mejdahl Madsen, der altså landede på et "rundt om..."-koncept, hvor ikoniske ting fra den pågældende by er placeret i en sammenhængende cirkel i et relativt minimalistisk og stramt udtryk.

Det virker umiddelbart som et koncept, der må tiltale mange. Så de sælger vel super godt?

"Altså nu er jeg jo bestemt ikke en sælger-type," siger Mikkel Mejdahl Madsen med et smil, som lader forstå, at den del, som hedder at promovere sig selv, ikke er noget, som den kreative sjæl gør meget i.

"Jeg er jo så tilpas nordjysk, så jeg er ikke god til at proklamere, 'at det her er en skidegod idé.' Men det er et nytårsforsæt, at jeg skal mere ud over rampen," siger han med et fortsat smil.

Håber du at kunne leve af det her?

"Både/og. For selvfølgelig kunne det være fedt, hvis det blev en stor succes, men det vil nok også være lidt ensomt bare at sidde og lave plakater. Så skulle det i hvert fald være et sted, hvor der også arbejdede andre."

FAKTA

Hjælp med

motiverne

  • Mikkel Mejdahl Madsen vil gerne have hjælp til at finde de endelige 12 motiver til Hammel-plakaten. Det skal være noget, som viser essensen af Hammel, og som samtidig er nemt at lave i ikonform.
  • Når denne artikel er publiceret, lægger Mikkel Mejdahl Madsen den i Facebook-gruppen 'Hammel Info (Den nye)'. Her kan man give sine idéer.

FAKTA

Hjælp med

motiverne

  • Mikkel Mejdahl Madsen vil gerne have hjælp til at finde de endelige 12 motiver til Hammel-plakaten. Det skal være noget, som viser essensen af Hammel. Derfor har han også spurgt de lokale til råds i den lokal Facebook-gruppe 'Hammel Info (Den nye)'.
  • Hvis du har forslag til Hammel-motiverne kan de sendes til XXXXXX@XXXXXX.dk

Publiceret 26 February 2020 19:00