Forpagter på Pøt Mølle lægger ikke skjul på, at situationen er meget alvorlig for restauranten. Arkivfoto: CSJ

Forpagter på Pøt Mølle lægger ikke skjul på, at situationen er meget alvorlig for restauranten. Arkivfoto: CSJ

Restauranter bløder:

"Det er helt forfærdeligt - jeg har mistet en million"

Corona-virussen har fået kæmpe betydning for områdets restaurationer

Af
Christina S. Johansen

Corona Telefonen har været rødglødende det seneste døgn hos Pøt Mølle i Hammel. Folk aflyser deres bookinger i et hæsblæsende tempo.

"Det er frygteligt! Jeg har været i restaurationsbranchen hele livet, og jeg har aldrig oplevet noget så forfærdeligt! Og jeg står bare magtesløs midt i alle aflysningerne," fortæller en tydeligt berørt Flemming Christiansen, der er forpagter af Pøt Mølle.

"Jeg har mistet en million i omsætning. Min frokostordning til skoler og virksomheder er væk. Jeg er gået fra ni selskaber til ét alene her i weekenden. Og det vælter bare ind med aflysninger. Derfor har jeg også måttet meddele ti medarbejdere, at der ikke er noget arbejde til dem," siger forpagteren, som føler sig som en "skamskudt måge" og "bombet helt tilbage til start" - han fortsætter:

"Ja, for tre uger siden stod jeg med et stort smil og kunne se på en marts-kalender, hvor alt var booket komplet op."

Nu vil Flemming Christiansen kæmpe, alt hvad han kan, for at holde forretningen kørende, og han krydser i den grad finger for, at kurven snart vender, ellers ser fremtiden dyster ud:

"Hvis aflysningerne breder sig til konfirmationerne, så er spillet ude. Så håber jeg bare, at nogle har et job til mig. Men foreløbigt kæmper vi altså videre. Og nu ringer telefonen igen," siger forpagteren og afslutter samtalen med Lokalavisen for at tage sig af endnu en telefonisk henvendelse.

Surrealistisk at stå i

Hos Kollerup Mølle Kro i Hadsten forsøger de at holde humøret højt, men man kommer ikke uden om situationens alvor - så også her er meldingen klar:

"Det er ganske forfærdeligt og fuldstændig surrealistisk at stå i den her situation - og vi kan ikke gøre noget som helst ved det. Vi håber selvfølgelig, at vi med vores erfaring kan flyde ovenpå, men det bliver ikke uden kæmpe omkostninger," siger medejer Gitte Wallentin.

Hun fortæller, at restauranten ingen reservationer har tilbage de kommende 14 dage. Desuden bimler telefonen med gæster, som har spørgsmål til deres arrangementer to-tre måneder ud i fremtiden. Omkostningerne i kroner og ører tør hun slet ikke tænke på. Hun prøver blot at trøste sig med, at det trods alt har været en god start på året indtil nu:

"Og så håber vi på, at der over de næste 14 dage kommer så meget styr på virussen, at folk igen tør gå ud. Så håber vi jo, at gæsterne på et senere tidspunkt vender tilbage med de selskaber, de har aflyst. Endelig tænker vi lige nu, at vi dropper vores juli-lukket for at prøve at indhente noget af det tabte."

Nilles Kro har selv aflyst

Hos Nilles Kro ved Skjoldelev har man valgt at gribe tingene lidt anderledes an. Her har restauranten selv aflyst alle arrangementer de kommende 14 dage.

"Vi tager det her meget seriøst både for vores ansattes og gæsternes skyld. Lukningen er vores bidrag til at mindske spredning af virussen," forklarer den daglige leder, Louise Bruun.

Hoteldelen holder dog åbent for overnattende gæster, men de må undvære mad.

"Gæsterne har taget vores aflysninger meget forstående, og flere har også givet udtryk for, at de selv har tænkt tanken, og vi blot er kommet dem i forkøbet," siger Louise Bruun, som håber på snarlig bedring:

"Jeg håber, at vi hurtigt får stoppet kurven og indæmmet epedemien. Derefter håber jeg, at vi får mange af de aflyste selskaber i bogen igen, så indtjeningen blot kommer senere. Vi har i hvert fald en god dialog med vores kunder."

Publiceret 12 March 2020 16:50