Ingen tvivl i skiltningen her. Siden 2016 har der været fuldt stop og nedsættelse af hastigheden til 70 km/t på den tværgående Gelbrovej. Men bilerne kører stadig ind i hinanden, fortæller vores kilde på stedet. Foto: Michael Wulff

Ingen tvivl i skiltningen her. Siden 2016 har der været fuldt stop og nedsættelse af hastigheden til 70 km/t på den tværgående Gelbrovej. Men bilerne kører stadig ind i hinanden, fortæller vores kilde på stedet. Foto: Michael Wulff

Trods fuldt stop:

Favrskov Kommunes farligste vejkryds

Byrådet har diskuteret flere løsninger for uheldsramt kryds ved Houlbjerg, men der er ikke sket noget endnu

Af
Michael Wulff

HOULBJERG/THORSØ ”Jeg tænkte, at den forankørendes stoplygter ikke virkede, for de lyste ikke, da vi nærmede os Gelbrovej, hvor der er fuldt stop i dag.”

Kim Knudsen bor i Ulstrup og kommer dagligt til Favrskov Kommunes farligste vejkryds - Enslevvej-Gelbrovej mellem Thorsø og Houlbjerg - hvor han har oplevet adskillige bulede biler samt selv overværet et par af uheldene.

”Bilisten uden stoplygter kørte direkte ud foran en bil, som kom på tværs. Jeg havde allerede forudset sammenstødet og havde tændt mit havariblink - inden uheldet,” fortæller Kim Knudsen i telefonen.

Mange uheld

Han bruger dog ikke krydset så meget i denne coronavirus-tid, hvor han som så mange andre er beskæftiget på hjemmearbejdspladsen.

Favrskov Kommune er opmærksom på de farlige forhold på stedet. I en periode på 10 år (2009-2018) har kommunen registreret 12 uheld, men ifølge Kim Knudsen kan det tal være langt større.

”Bliver et sammenstød uden personskade ikke meldt til politiet, så står det ingen steder. Men jeg har set mange biler med buler lige der."

To mulige løsninger

Byrådet i Favrskov havde vejkrydset med på dagsordenen i juni 2019, hvor to mulige løsninger blev lagt frem:

En rundkørsel, som ville forringe fremkommeligheden på Gelbrovej rute 46, og så prisen på tre millioner kroner eller

En vejlukning af den sydlige del af Enslevvej, hvor kun en enkelt landbrugsejendom ligger. Men det ville betyde, at skolebussen – når den kommer i gang igen – skal ud på en omvej, der vil fordyre driften med 23.000 kroner årligt.

”Men er trafiksikkerheden ikke mere end 23.000 kroner værd,” spørger Kim Knudsen.

Der har i februar i år og nogle uger senere været endnu et par sammenstød, fortæller han til Lokalavisen Favrskov.

Publiceret 10 April 2020 11:00