De østjyske naturoplevelser er i særklasse, mener Pia Lange Christensen, som er direktør for VisitAarhus. Her er det Den Uendelige Bro i Aarhus. Foto: Dennis Borup Jakobsen

De østjyske naturoplevelser er i særklasse, mener Pia Lange Christensen, som er direktør for VisitAarhus. Her er det Den Uendelige Bro i Aarhus. Foto: Dennis Borup Jakobsen

Spot på de lokale perler:

VisitAarhus vil aktivere os i Favrskov

Vil du være med til at markedsføre Favrskov overfor resten af Danmark? Så har VisitAarhus brug for din hjælp

Af
Martin Jørgensen

turisme Mange danskere kommer i år til at holde deres sommerferie i Danmark. Faktisk svarer hele 49 procent i en spritny undersøgelse fra Danske Destinationer, at de planlægger at tage på ferie i Danmark. Derudover svarer 31 procent, at de endnu ikke har planer om at tage på ferie.

Det giver en unik mulighed for at hente danske turister til regionen og få dem der bor her til at blive og opdage nye steder. VisitAarhus, som Favrskovs turistsamarbejde er en del af, har derfor valgt at skrue op for arbejdet med at sælge Aarhusregionen på bedst mulig vis, og ambitionen er at tiltrække endnu flere turister til de østjyske perler.

"Vi står i en situation, hvor vi har en unik mulighed i turistbranchen, hvor mange overvejer at blive i Danmark i stedet for at tage til Mallorca eller New York. Og der må man bare sige, at vi har en fantastisk landsdel, som er fyldt med alle mulige smukke naturoplevelser. Det skal vi markedsføre," siger Pia Lange Christensen, direktør for VisitAarhus, og tilføjer:

"Problemet er bare, at vi ikke altid er gode til at bruge vores egen landsdel. Der er i udgangspunkt en lokal stolthed over det område, vi bor i, og vi vil arbejde for at sprede bevidstheden ved alt det skønne, man kan opleve her."

Lokalbefolkningen guider

Kampen for at hive endnu flere turister mod Østjylland vil VisitAarhus dog ikke tage alene. Under hashtagget '#vihardethele' vil de motivere borgerne i regionen til både at holde ferie i området, men også til at dele deres lokale favoritter med andre danskere.

Det skal ske i samarbejde med lokale borgere og influencere som skal være med til at udarbejde en oversigt over kendte og ukendte perler i områder, som så skal bruges i et interaktivt kort over forskellige turistmål - store som små.

"Det er borgerne, der kender tingene bedst. De er tættest på de lokale perler, og de kender de fedeste spots, som de vil anbefale, hvis de fik gæster udefa. Vi er dybt afhængige af de lokale eksperter, og vi håber, at de vil hjælpe med at sprede tips til andre."

Helt praktisk fungerer det sådan, at borgerne kan tage billeder af deres favoritsteder og uploade dem på Facebook eller Instagram under hashtagget '#vihardethele'. Som borger får man, udover muligheden for at vinde AarhusCARDS, også en mulighed for at dele østjyske oplevelser med resten af landet. Og direktøren fra VisitAarhus er ikke i tvivl om, at lysten til at dele ud af det lokale kendskab er til stede.

"Jeg hører og oplever, at folk er stolte af det sted, hvor de kommer fra, og vi er enormt spændte på at se, hvad der dukker op, som vi måske ikke har haft nok spotlight på."

Østjylland har alverden at byde på, understreger Pia Lange Christensen, og VisitAarhus har da også allerede plottet de mere åbenlyse og kendte oplevelser som eksempelvis Aarhus Havn og Den Uendelige Bro ind i det interaktive kort. Netop alsidigheden er noget, som direktøren fremhæver som værende noget af det unikke ved regionen.

Én af betingelserne for at være en del af projektet er, at dit lokale favoritsted skal ligge inden for en af følgende kommuner, nemlig Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov, Randers, Norddjurs (inkl Anholt), Syddjurs og Aarhus. De øvrige betingelser kan findes på www.visitaarhusregionen.dk eller ved at følge VisitAarhus på de sociale medier.

Fakta

Sådan deltager du:

  • Tag et lækkert billede af dit personlige favoritsted i Favrskov som du gerne vil dele med andre. Det kan være et sted i naturen eller et sted i byen - det er helt op til dig selv.
  • Upload billedet i et opslag på din Facebook eller Instagram
  • Brug hashtags #visitaarhusregionen og #vihardethele i opslaget
  • Skriv, hvor billedet er taget (tjek stedet ind på Facebook eller Instagram)
  • Hvis du opslår på Facebook, så sæt dit opslag til 'Offentligt' (hvis du pt. som standard viser til 'venner') Så kan vi nemlig se det. Hvis du ikke vil det, så kan du i stedet dele dit opslag med VisitAarhus i Messenger, når du har slået det op.

Publiceret 19 May 2020 08:00