Niclas Kingo Viom Frederiksen har været bedst i balancen. Men da vikingekrigerens råd om at krigere hjælper hinanden, så får Christian Hjortshøj Yde støtte af Villads Lyhne Johnsson Foto: Kian Johansen

Niclas Kingo Viom Frederiksen har været bedst i balancen. Men da vikingekrigerens råd om at krigere hjælper hinanden, så får Christian Hjortshøj Yde støtte af Villads Lyhne Johnsson Foto: Kian Johansen

Vikingetiden:

Krage-numse, troende træl og tidsrejsen

Elever fra 3. klasser kæmpede i vikingetiden. Og måtte vælge side: Odin eller kristendom

Af
Kian Johansen

Hinnerup Troen er klippefast. Eller er den?

"Hvilken tro har du?" Clara Nørby Ostersen piller ved sin halskæde. Vikingekøbmanden i teltet har lige solgt hende den. Den har et kors på den ene side og Thors hammer på den anden. Belejligt, at man kan vælge tro og vise den rette frem.

Da journalisten bekender sig til kristendommen, vendes korset synligt.

Clara Nørby Ostersen afprøver sin nye halskæde med kors på den ene side og Thors hammer på den anden. En snedig købmand i vikingetiden tjener jo penge på alle. Foto: Kian Johansen

Clara Nørby Ostersen afprøver sin nye halskæde med kors på den ene side og Thors hammer på den anden. En snedig købmand i vikingetiden tjener jo penge på alle. Foto: Kian Johansen

"Jeg er også kristen, lyder det og en del andre af pigerne fra 3.b på Haldum-Hinnerup Skolen.

Trællen og troen

Men flere kommer i tvivl, da de bliver sendt på en tidsrejse i Grundfør, lige ved siden af kirken og kirkekontoret.

I en pause bekender tre drenge i samme legegruppe sig til forskellige tanker om troen.

"Jeg er kristen," lyder det håndfast fra Niclas Kingo Viom Frederiksen. Men både Laurits Emil Bitsch D'Souza og Christian Hjortshøj Yde er ikke med på den tanke.

"Jeg tror ikke på gud. Det der med at jorden blev skabt af lys, det tror jeg ikke på. Men Jesus har helt sikkert været en god mand, der gjorde gode ting. Og så er der pyntet på historierne om ham. Jeg tror, at det er bakterier der har skabt jorden," mener Laurits Emil Bitsch D'Souza, Christian nikker.

"Det er krigertræningen der er det bedste," mener Laurits Emil Bitsch D'Souza, Christian Hjortshøj Yde, Villads Lyhne Johnsson og Laurits Niclas Kingo Viom Frederiksen Foto: Kian Johansen

Madpakke og håndvask

Det er Kirken i Hinnerups ansatte, præster og frivillige, 17 mand høj, der har skabt en corona-virus-fri version af kirkedagene, som de afholder hvert år.

Tre dage er blevet til én, der er indlagt håndvask og de vikinge-lignende måltider er ændret til madpakken hjemmefra.

"Vi forsøger at sende børnene tilbage til den tid, hvor alle havde samme religion - og så kom kristendommen. Det var en brydningstid og nok ikke så nem at være i, fortæller Vølven Eva Pedersen. I dagens anledning har præsten skiftet rolle til vikingernes kultleder.

"Vi forkynder ikke, men forsøger at vise, hvordan det må have været at skifte tro i den tid, hvor alle var ase-troende. For eksempel er Morten her en træl, der har bekendt sig til kristendommen, fordi alle er lige i guds rige. Men det sker jo kun inde i kirken under gudstjenesten. Hans bedste ven er nu ikke en ven længere og hans herre, der er ase-troende, vil ikke have ham boende. Vi viser også dilemmaerne og som Vølven skal jeg jo håne dem for deres kristne tro," forklarer Eva Pedersen.

Biskopppens krage-numse

Både Haldum-Hinnerup Skolens og Rønbækskolens 3. klasser får en tur i tidsmaskinen, hvor de blandt andet skal håndstrikke, lære balancegang af en vikinge-kriger og at koordinere øjemål og armkræfter.

Der skal nemlig hamres søm i en træblok. Her bliver hver legegruppe på fem hjulpet på vej af en træl, der har været med sin vikinge-ejer på togt og set Byzans og det prægtige romerske rige.

Og bag den tidligere præstegård lærer vikinge-musikanter eleverne en smædevise rettet mod biskoppen, der skal have tiende. Sådan noget mærkeligt noget i vikingetiden. Visen ender med, at biskoppen får rumpen af en død krage som fingerring. For han skal jo have en tiendedel af alt.

Publiceret 21 May 2020 09:00