Citroën C5 Aircross er en af de modeller, som den danske importør i øjeblikket har minileasing-kampagne på. Den koster 4.495 kr. per måned. Foto: Citroën

Citroën C5 Aircross er en af de modeller, som den danske importør i øjeblikket har minileasing-kampagne på. Den koster 4.495 kr. per måned. Foto: Citroën

Minileasing vinder frem:

Lease en bil i 4-6 måneder

Flere bilimportører har nu også mini-leasing på programmet, hvor du typisk leaser bilen 4-6 mdr. Vi ser på plusser og minusser

Af
Jens Overgaard

Motor Der har længe været en bred vifte af muligheder at vælge imellem, når der skal en ny bil i garagen. Men flere af de store bilimportører markedsfører nu i højere grad alternativer til de mere kendte måder at have bil på. Det gælder bl. a. hos Citroën, hvor man på hjemmesiden kan vælge mellem både køb, finansiering, privatleasing og minileasing for den samme model.

Det er i øjeblikket den høje C5 Aircross, men søstermærket DS har også haft DS3 Crossback og DS7 Crossback på programmet i samarbejde med Sixt, som har en stribe minileasing-modeller på plakaten. Sideløbende har Mercedes flere modeller efter samme koncept. Det kan gøres til priser, hvor f. eks. en Citroën C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 Aut. Sportline koster 4.495 kr. per måned med 0 kr. i udbetaling og 2.100 km per måned for cirka 4 mdr., mens en Mercedes A200 aut. koster 5.995 kr. per måned for en 6 mdr. periode. Reelt er der dog tale om en slags langtidsleje.

Her har aktører som Hessel Hire, Go More og Dribe også længe været på banen med lignende koncepter.

Flere valgmuligheder

Minileasing er en form, der især henvender sig til folk, der måske ikke passer ind i de gængse kasser, men også er villige til at betale for det.

Det kan f. eks. være, hvis man skal have et midlertidigt job eller en bil at køre i, hvis ens egen er kaput, og mens man kigger efter en ny bil.

Hanne Sørensen, der er pressechef hos Citroën, fortæller, at minileasing skal give flere valgmuligheder.

»Det er til dem, der har brug for fleksibilitet.

En Fiat 500 koster fra 3.395 kr. at minilease per måned. hos Avis. Foto: Fiat

En Fiat 500 koster fra 3.395 kr. at minilease per måned. hos Avis. Foto: Fiat

Det kan f. eks. være nogle, der skal have bilen i en kort periode eller ikke kender deres behov,« forklarer Hanne Sørensen.

Minileasing har været markedsført sammen med Citroëns luksusmærke DS med succes. Her har måden at eje bil på fået flere til at tage springet og investere i modeller fra det forholdsvis nye luksusmærke. Her er der nye tilbud på vej med DS7 Crossback i foråret.

Hold øje med de gode tilbud

Der er klare fordele, men også ulemper ved at minilease bilen, og det kan betale sig at holde øje med markedet. Sådan lyder meldingen fra Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen.

»Minileasing er for dem, der vil have den ultimative fleksibilitet. Helt generelt er minileasing dyrere end privatleasing, men hvis man finder det helt rigtige tilbud, kan man gøre det billigere,« siger Jan Lang.

Han peger på, at det sjældent er en god forretning ved mikrobiler og minibiler, men at der er bedre tilbud, når man kommer op i mellem-, firmabil-eller premium-klassen. Privatleasing er typisk mindst på 12 mdr., og det koster som en tommelfingerregel 1.000-3.000 kr. mere per måned at minilease alt efter prisklasse.

»Men hvis man kan finde slagtilbuddene, kan det være attraktivt. For her får man alt med som i A-L-T. Så det gode råd er: Hold øje med tilbuddene i markedet, for det svinger meget,« siger Jan Lang.

Publiceret 02 June 2020 06:00