Delintegrerede autocampere som denne Carado VLOW er en mellemstørrelse, der er placeret mellem fritidsbiler og de store autocampere: Foto: Carado

Delintegrerede autocampere som denne Carado VLOW er en mellemstørrelse, der er placeret mellem fritidsbiler og de store autocampere: Foto: Carado

Brugt autocamper:

Her er mulighederne

En autocamper giver fleksibilitet og mulighed for det frie liv. En ny kan være dyr, mens en brugt er mere overkommelig for mange. En ekspert giver gode råd

Af
Jens Overgaard

trend Stadigt flere danskere lader sig lokke af ferie i det fri og investerer i en autocamper. Det kan dog være en bekostelig affære.

Mens de mindste campervans, kaldet fritidsbiler, som VW California, starter fra 436.000 kr., begynder prisskiltet for de lidt større såkaldte delintegrerede autocampere lidt højere, mens de største fuldintegrerede og helisolerede autocampere med hus på ryggen begynder fra omkring 500.000 kr. Men det kan gøres billigere, hvis du ser på udbuddet af brugte.

Her ligger prisniveauet fra 250.000 kr. og op, hvis du skal være sikker på en vis standard.

Sådan lyder rådet fra Anne-Vibeke Isaksen, som er rejsejournalist, tv-vært på programmet ' Anne-Vibeke rejser' og landsformand for Dansk Camping Union. Hun ridser mulighederne op og fortæller, hvad du skal være opmærksom på;

Du kan finde biler i nabolaget af 100.000 kr. Men som med alt andet får man, hvad man betaler for.

"Hvis man er i den prisklasse, skal man virkelig se sig for. Det er som med alle andre biler, jo ældre og jo flere kilometer, desto flere fejl og mangler kan der være," siger Anne-Vibeke Isaksen.

Du kan måske være heldig at finde en velholdt Mercedes, hvor motoren har kørt forholdsvis få km. Men man skal alligevel være på mærkerne.

De helt små fritidsbiler er fleksible og kan også bruges som hverdagsbil uden at optage mere end en almindelig parkeringsplads. Det er bilen, som snildt kan bruges til en weekendtur og manøvrere rundt i småbyerne på feriedestinationen. Ulempen er, at de er trange. Man skal være adræt for at komme rundt, og man skal virkelig have et ønske om at komme hinanden ved især på regnvejrsdage.

"De giver den vilde frihed, fordi man kan tage dem med overalt, men der er ikke megen plads," siger Anne-Vibeke Isaksen.

De større delintegrerede autocampere har højere til loftet, mere plads og bedre bevægelsesrum. Endelig byder de største fuldintegrerede autocampere på langt mere plads, mere komfort, større vinduer og bedre motorkraft.

"Du får en autocamper, der kan klare al slags vejr. Du får virkelig noget for pengene. Det er en rigtig bolig på hjul, og indeklimaet er bedre end i de fleste sommerhuse," siger Anne-Vibeke Isaksen.

Størrelsen

"Der ryger noget af friheden i de store biler. Hvis du kører nordpå til Norge og Sverige, er der ingen begrænsninger. Men hvis du kører sydpå, kan der være udfordringer med at køre ind i en landsby i f. eks. Italien, Frankrig eller Kroatien," forklarer hun.

Over en kam giver autocamperne den frihed, at man kan stoppe op mange steder og overnatte, f. eks. ved autocamperstop i danske lystbådehavne. Ulempen er, at man skal have bilen - og dermed hele sin feriebolig - med sig for at handle ind, hvis man ikke har andre muligheder. Det er ikke tilfældet med en campingvogn.

Publiceret 14 July 2020 13:00