Hos Honda holder man fast i MPV-formatet med den nye generation Jazz, der fortsat er en rummelig bil. Foto: Honda

Hos Honda holder man fast i MPV-formatet med den nye generation Jazz, der fortsat er en rummelig bil. Foto: Honda

Ny Honda Jazz tager kampen op mod Toyota Yaris

Honda klar med den nye Jazz, der er prissat til 215.000 kr., og som udelukkende kommer som hybrid med en 1,5 liter benzinmotor på 109 hk

Af
Jens Overgaard

miniklasse Efter lang tids optakt er Honda nu klar med den nyeste generation af miniklasse-MPV’en, Jazz.

Den er lige så praktisk som forgængeren, hvor Honda holder fast i de såkaldte 'Magic Seats', som er bagsæder, der kan klappes helt op som biografsæder, så der for eks. kan ryge en cykel ombord på tværs. Lanceringen sker med rendyrkede hybridversioner, der arbejder med to elmotorer og højspænding, og som spiller sammen med en CVT-gearkasse, frem for mange af de mere tillempede typer, som findes på markedet med systemer på 12 eller 48 volt.

Hjertet i alle modellerne er en 1,5-liters benzinmotor uden turbo, der fungerer med to kompakte elektriske motorer. Her leverer et batteri den opsamlede strøm til de elektriske motorer, som kan give bilen et skub og strække dråberne, mens en trinløs automatisk CVT-gearkasse overfører kræfterne til forhjulene.

Det resulterer i en samlet ydelse på 109 hk, 0-100 km/t. klares på 9,5 sekunder, mens topfarten er 175 km/t. På bundlinjen står et forbrug, der er 20,8-22,2 km/l.

Inden døre er der højt til loftet, og der er meget sikkerhedsudstyr ombord. Foto: Honda

Inden døre er der højt til loftet, og der er meget sikkerhedsudstyr ombord. Foto: Honda

Få med samme type motor

Den eneste anden model, som har motorer med den hybridteknologi, som arbejder med effektiv højspænding, er Toyota Yaris, der om kort tid kommer en helt ny generation med en 1,5 liters hybridmotor på 116 hk., og som klarer 26,3 km/l. Den er som udgangspunkt dog noget billigere end Honda Jazz. Mens Yaris starter fra 166.000 kr. for den billigste H1-variant med pænt udstyr, begynder Jazz fra 215.000 kr. Honda modellerne er dog generelt meget godt udstyrede, så en nærmere sammenligning kræver en detaljeret gennemgang.

Jazz har altid været rummelig. Det gælder også den nye model, der i længden matcher klassen, men som er højere i kabinen. Ud over de klassiske MPV-dyder som godt med luft, er der også fin plads på bagsædet, lover Honda. Bagagerummet på cirka 300 liter matcher klassen.

Honda Jazz har stadigvæk Magic Seats, som er bagsæder, der kan klappes op som biografsæder, så man kan få mere med ombord. Foto: Honda

Honda Jazz har stadigvæk Magic Seats, som er bagsæder, der kan klappes op som biografsæder, så man kan få mere med ombord. Foto: Honda

Pænt med sikkerhedsudstyr

Jazz er godt med på sikkerhedsfonten. Den byder som standard på en komplet pakke, der bl.a. omfatter LED-forlygter, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse, der spiller sammen med fartpiloten, advarsel for trafik i blinde vinkler. Med i udstyret er også ny type airbag, som folder sig ud mellem forsæderne.

Som noget nyt kan kunderne nu også vælge den mere rustikt-udsende friluftsmodel Crosstar, der mest er en optisk variant, der byder på tagræling og mere trim. Den starter dog også fra bekostelige 284.000 kr.

Fakta

Honda Jazz

Den første model med navnet blev præsenteret i Japan i 1983. Men den første rigtige model af slagen kom på banen 2001. Herhjemme fik modellen sit gennembrud med generationen fra 2007, der blev Årets bil i Danmark 2009. Den næste generation kom i 2013 og har levet et mere anonymt liv.

Publiceret 09 August 2020 06:00