En del af problemerne i lysreguleringen i Ulstrup skyldes, at lyset skal være koblet sammen med bommene af sikkerhedsmæssige årsager. Foto: Wulff

En del af problemerne i lysreguleringen i Ulstrup skyldes, at lyset skal være koblet sammen med bommene af sikkerhedsmæssige årsager. Foto: Wulff

Lyskryds-bøvl:

"En bunke ting, som vi får skyld for"

Der har igen været problemer med kryds i Ulstrup. Firmaet bag peger på flere faktorer, som det ikke har været herre over

Af
Christina S. Johansen

Ulstrup Henover sommeren har det nyrenoverede lyskryds ved Alléen/Ulstrup Skovvej/Slotsvej igen været ramt af problemer. I hvert fald skriver borgere om bøvl både 19. juli og 5. august i Facebook-gruppen 'Ulstrup By'.

Borgernes irritation i de to nyeste opslag er tydelig, og den er blevet forstærket af, at der flere gange de seneste måneder har været uorden på stedet på forskellig vis.

Det er sket, efter at lysreguleringen, som hidtil har været Favrskovs ældste, blev renoveret i mart/start-april til et spritnyt af slagsen med radarteknologi og LED-pærer.

Da Lokalavisen Favrskov i start-juni kontaktede Bent Høgh Mahler, der er projektleder og ansvarlig for vejbelysning og signalanlæg i Favrskov Kommune, mente han, at borgernes kritik af kommunen var "skudt lidt over mål." Denne gang henviser han i stedet til Søren Jensen, der er chef for afdelingen for signalanlæg i Atki, som står for drift og vedligeholdelse af signalanlægget i Ulstrup.

Her lyder meldingen, at der "med 1000 procents sikkerhed" ikke var noget galt med krydset den 5. august.

"Det kan vi se i vores overvågningslog fra stedet," siger Søren Jensen, som ikke har mulighed for at gennemgå overvågningsloggen for den 19. juli, hvorfor det må stå hen i det uvisse, hvad der gik galt den dag.

En bunke ting er gået galt

Søren Jensen forklarer, at også han synes, at den lokale kritik er alt for voldsom:

"Det er ikke pæne ting at skrive om nogen. Det er meget unfair. Man skal forstå, at der er en bunke ting, som er gået galt, som vi får skylden for," siger han og peger på, at der eksempelvis er lavet ændringer på banearealet, som voldte problemer med bomme, der var nede, uden der kom tog.

Desuden forklarer han, at togene i dag mødes i Ulstrup, hvilket betyder længere ventetid ved bommene. Ligesom der nærmest oveni arbejdet med lysreguleringen skulle laves asfaltarbejde, hvilket ligeledes gav bøvl med et overgravet kabel og en ekstra opsat lysregulering.

"Jeg er helt med på, at der var udfordringer de første 14 dage, men vi ændrede, og ændrede og ændrede, og til sidst kørte det," siger Søren Jensen.

Han forklarer, at der er sat et overvågningssystem på lysreguleringen, som noterer, hvis der sker fejl. Er fejlene graverende får Atki en alarm.

"Og så er vi her inden for ganske kort tid. De seneste gange har vi været her indenfor et kvarter. Selvom jeg egentlig er fra København, har jeg de seneste tre uger boet på hotel for at være tæt på," forklarer Søren Jensen.

De kommende uger skal Atki til møde med kommunen, hvor også situationen i Ulstrup skal drøftes.

"Se nu lidt positivt på det"

Spørger man formanden for Ulstrup Landsbyråd, er problemet i lyskrydset ikke så slemt, som mange på Facebook gør det til:

"Når nogle har set sig sure på noget, så er det lidt som om, det bare kører i ring. Jeg forstår da godt, at det kan være træls, når krydset er i udu, men i stedet burde vi glæde os over, at det eksempelvis er blevet mere sikkert. Jeg føler også, at vi har en rigtig god dialog med kommunen, som tager os seriøst og reagerer hurtigt," siger Thomas Hedegaard Søby og fortsætter:

"Det er synd, at det får lov at fylde så meget. Når man nu tænker på alt det andet, som Favrskov Kommune gør for vores by. Se bare den nye asfalt, vi har fået på, så det nu ser skidegodt ud, når man kører ind i byen."

Publiceret 21 August 2020 11:00