Thorvald Horup foran den store fotostat i virksomheden i Vitten. I hånden holder han en tilsvarende sensor som den, der er monteret i jernbanesporene på billedet. Foto: Anette Bonde.

Thorvald Horup foran den store fotostat i virksomheden i Vitten. I hånden holder han en tilsvarende sensor som den, der er monteret i jernbanesporene på billedet. Foto: Anette Bonde.

En 'first mover' fylder rundt:

Horups livslange kærlighed til teknik

Digitalisering af jernbanedrift og et udviklingshus, der udvikler på andre virksomheders behov - det er den korte beskrivelse af Thorvald Horups to virksomheder

Af
Anette Bonde

erhverv Homatic og Railmonitor. To virksomheder i domicilet i Vitten, begge grundlagt af Thorvald Horup. Railmonitor dog i samarbejde med teknisk direktør Niels Juul.

Med Homatic, som han stiftede i 1993, var Thorvald Horup såkaldt 'first mover' i disciplinen at udvikle for andre, og med Railmonitor har han været med til at levere overvågning og sikkerhed til jernbanedriften i både Danmark og udlandet - ligeledes som 'first mover' på sit felt.

På lørdag 17. oktober fylder han 60 år, og han er taknemmelig for en flot og indholdsrig karriere.

"Når man driver virksomhed drejer det sig om at lave gode løsninger. Det giver gode kundereferencer til at finde den næste opgave. Gode referencer er også vejen til de gode store kunder, som vi har i dag. Jeg har været privilegeret at få lov til det."

Kunderne tæller blandt andet Danfoss, Vestas, 'Sund & Bælt', Terma, Banedanmark, Aarsleff Rail, Tunn3l og hollandske, svenske, østrigske og tyske pendanter til det danske Banedanmark.

Cykling og golf med Bente

Virksomhederne har fyldt meget i Thorvald Horups privatliv, men heldigvis har hustruen Bente kunnet været en del af dem, idet hun i mange år har været ansat i administrationen. Selv om han agter at fortsætte på fuld kraft i Homatic og Railmonitor, vil han ikke afvise, at han fremover satser lidt mere på fritidsaktiviteter.

"Jeg bliver 60, men jeg har stadig meget energi, så måske bliver der fremover flere cykelture og besøg på golfbanen sammen med min kone," smiler han.

Bente & Thorvald deltog i Team Rotary Favrskovs tur til Paris i 2015 og 2019. Privat foto.

Bente & Thorvald deltog i Team Rotary Favrskovs tur til Paris i 2015 og 2019. Privat foto.

Cykling har længe været både hans og Bentes hobby, og sammen med andre gode cykelkammerater fra Hinnerup Rotary har han tre gange cyklet til Paris, de to af gangene sammen med Bente.

Hans og Bentes to børn, en datter på 29 og en søn på 27, er for længst flyttet hjemmefra.

Bidt af elektronik

Erhvervseventyret startede som nævnt i 1993.

Thorvald Horup var allerede som dreng fascineret af teknik og elektronik. Han skruede i og reparerede fjernsyn, byggede sin egen radiostation, lavede lysshows etc. Det var derfor let at vælge studium, da han nåede dertil - han tog ingeniøruddannelsen i Aarhus, og med eksamensbeviset i hånden fik han arbejde hos PR Electronic i Følle. Her var han i seks år, indtil han besluttede sig for at blive selvstændig.

"Jeg kommer fra et hjem, hvor det blev værdsat at være selvstændig og selverhvervende. Så da jeg startede egen virksomhed i 1993 skulle jeg bare i gang."

Det store spørgsmål var blot, hvilket produkt, han skulle starte med. Svaret gav sig selv med Thorvald Horups medfødte evne til at udvikle. Det blev 'Udviklingshuset Homatic', der som blot nummer to i Danmark udviklede for andre.

"Det var helt nyt, og der var stadig en udbredt skepsis ved at afgive ideer til andre. Homatic var derved med til at udvikle dette marked, der nu er blevet en branche for sig."

Den allerførste kunde var i øvrigt en virksomhed, der søgte et produkt til at identificere falske pengesedler.

Start af Railmonitor

I 2013 henvendte 'Sund & Bælt' sig med en forespørgsel om udstyr til at monitorere jernbanesporets beliggenhed i forhold til Storebæltsbroen. Det blev starten på virksomhed nummer to. 'Sund & Bælt' var nemlig ikke interesseret i at aftage ideen og produktet, det skulle blot produceres til brug på deres egen infrastruktur.

"Vi måtte gerne beholde ejendomsretten og se, om vi kunne lave nye forretninger på det."

Trådløse sensorer monteret syd for Amsterdam for infrastrukturejeren ProRail (det hollandske Banedanmark). Pressefoto.

Trådløse sensorer monteret syd for Amsterdam for infrastrukturejeren ProRail (det hollandske Banedanmark). Pressefoto.

I 2015 stiftedes Railmonitor og Niels Juul gik ind som kompagnon, både i Railmonitor og Homatic.

Teknikken går ud på at sensoren måler sporets beliggenhed, vandspejlet, vandindhold i ballast, skinnetemperatur og andet, der har indflydelse på togdriftens sikkerhed.

Endnu et nyt produkt er undervejs. Det er udstyr til at måle på sporskiftet, som er den mest kritiske komponent i driften. Med dette er Railmonitor og Thorvald Horup i øvrigt også first mover.

Publiceret 17 October 2020 11:00