Michael Jensen. Arkivfoto

Michael Jensen. Arkivfoto

Ledelsesklumme:

Det handler om eksekvering

Ugens ledelsesklumme af Michael Jensen, der er direktør, organisations- og ledelsesfilosof

Af
Michael Jensen

Direktør, Organisations- og ledelsesfilosof, Cand.Mag.

klumme Ovenstående fik jeg stukket i hovedet af direktøren i en mellemstor dansk virksomhed under et besøg, og jeg tror på mange måder, at citatet udtrykker det mange virksomheder kæmper med—eksekveringen.

Nogle kommer aldrig i gang efter et veloverstået strategiseminar, andre mister pusten og overblikket når hverdagen kommer tromlende med sine fordringer—under alle omstændigheder har mange års erfaring overbevist mig om, at evnen til at eksekvere ikke er noget der bare lige kommer fordi man har udviklet en ny strategi eller opstillet en række ambitiøse mål.

I alt findes der syv nøgler til succesfuld eksekvering, de er følgende:

1. Fokuser på få mål og prioriteringer (3—5) ad gangen

2. Sørg for at skabe engagement og forpligtelse omkring disse få prioriteringer i hele organisationen

3. Fastsæt terminer for løbende opfølgning og accepter ingen undskyldning for at droppe dem

4. Vær realistiske omkring jeres nuværende evne til at eksekvere, og arbejd kontinuerligt på at forbedre den

5. Arbejd til stadighed med at styrke de tre nøglefaktorer: Motivation, handlekraft og ansvarlighed

6. Sørg for hele tiden at bevare det strategiske overblik—dette kræver dagligt fokus

7. Sæt fokus på den løbende læring under vejs i processen

Det kan lyde simpelt, men praksis viser gang på gang, at vi ikke taget disse nøgler i brug, når vi skal eksekvere.

Lav en plan for en styrkelse af hvert af disse punkter og I vil hurtigt opleve, at I rykker fra jeres konkurrenter—og når I så har gjort det så kig planerne igennem igen og styrk dem endnu en tak—– husk; det der forhindrer de fleste virksomheder i at blive exceptionelt gode er at de er – gode!

Publiceret 26 October 2020 07:00