En stor andel af Norlys bredbåndskunder i Favrskov har endnu ikke besluttet hvilket firma der skal levere deres bredbånd og tv-pakker. Foto: Alessandro Bianchi/Reuters/Ritzau Scanpix

En stor andel af Norlys bredbåndskunder i Favrskov har endnu ikke besluttet hvilket firma der skal levere deres bredbånd og tv-pakker. Foto: Alessandro Bianchi/Reuters/Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Nyt bredbånd i Favrskov:

 Halvdelen har ikke skiftet endnu

Cirka halvdelen af alle bredbåndskunder i Favrskov, der har været kunde hos nuværende Norlys, har endnu ikke besluttet sig for ny bredbåndsleverandør, selvom der er frist 31. januar

Af
Kian Johansen

Bredbånd Det har været en yderst rodet affære at beholde eller skifte bredbåndsleverandør her i denne tid for alle de husstande i Favrskov der er kunde hos det nuværende Waoo eller energiselskaber med bredbåndsløsninger som der er er fusioneret ind i Norlys.

(Læs længere nede i artiklen. Derfor skal du skifte bredbånd)

Forvirringen er opstået efter at energi- og telekoncernen Norlys opstod sidste år og i kølvandet af den fusion besluttede at opsige samarbejdet med Waoo, der ellers indtil da havde leveret bredbånd til omkring 100.000 kunder i Danmark.

Og det lader til, at der stadig er en del der ikke har besluttet sig, eller opdaget, at man skal træffe et valg inden 31. januar.

(Læs længere nede i artiklen. Tips: Sådan klarer du bedst at skifte bredbånd)

Kilde: Norlys. Opgørelsen er udfærdiget 18.1.2021. Enkelte postnumre optræder ikke, da Norlys ikke har bredbåndskunder der. Procentsatsen udgør de kunder der har valgt Stofa Fiber, eller har opsagt deres aftale med Norlys. Der kan være kunder der ikke har fortalt Norlys om deres valg.

Kilde: Norlys. Opgørelsen er udfærdiget 18.1.2021. Enkelte postnumre optræder ikke, da Norlys ikke har bredbåndskunder der. Procentsatsen udgør de kunder der har valgt Stofa Fiber, eller har opsagt deres aftale med Norlys. Der kan være kunder der ikke har fortalt Norlys om deres valg.

Halvdelen mangler

For ifølge en opgørelse fra Norlys, som Lokalavisen Favrskov har bedt firmaet udfærdige, så tyder alt på, at op til 50 procent af de nuværende Waoo eller Eniig-kunder endnu ikke har foretaget sig noget. Opgørelsen er lavet midt i januar og er en optælling af de kunder der har valgt Stofa Fiber, eller en anden udbyder. Der kan dog være kunder der har valgt en anden udbyder, men ikke har kontaktet Norlys.

Læs også:

Sådan klarer du bedst at skifte bredbåndsleverandør

Afklar dine behov: Hvor stort et dataforbrug har du? Har du brug for ekstra tjenester, fx musiktjeneste?.

Skab overblik over dine muligheder. Hvis du er blandt de over 100.000 kunder i Midt- og Nordjylland, som Eniig har lagt fibernet ud hos, har du allerede modtaget et brev fra Eniig Fiber med en liste over udbydere, du kan vælge imellem.

De bredbåndsleverandører, som de berørte kunder nu kan vælge imellem er: Altibox, BOLIG·NET, Boxer, Fastspeed, Hiper, Kviknet, Stofa, Telenor, Waoo fra Fibia og Yousee.

De tv-leverandører, som de berørte kunder nu kan vælge imellem er: Altibox, Boxer, Stofa, Waoo fra Fibia, Yousee.

Gå ind på de enkelte udbyderes hjemmesider, og sammenlign priser via linkene i brevet.

Kontakt selskaberne via telefon eller mail.

Spørg familie og venner om deres erfaringer på markedet.

Hold øje med reklamer og medieomtale af produktet.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Hvorfor skal du vælge ny bredbåndsleverandør?

  • El-, energi- og kommunikationsvirksomhederne Eniig (tidligere EnergiMidt og Himmerlands Elforsyning og SE (tidligere Syd Energi og nordjyske Nyfors), fusionerede til Norlys.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgjorde, at fusionen mellem Eniig og SE (det der nu tilsammen hedder Norlys) skulle give andre leverandører af bredbåndsydelser adgang til selskabernes fibernet.
  • Eniig trak sig derefter ud af ejerskabet af Waoo – der var den tekniske leverandør af internetforbindelsen via fibernettet – og har samtidig besluttet at Norlys ikke fremover vil levere Waoo’s bredbåndsprodukter.
  • Derefter besluttede Norlys sig for at slukke tv og internetsignalet hos alle deres Waoo-kunder fra 31.1.2021. Og derefter at bede alle kunderne om at vælge en ny leverandør.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen pointerer, at dette er Norlys egen beslutning at slukke for internet og tv-signalet. Man havde blot bedt om at give forbrugerne et reelt og frit valg.
  • Både Stofa og Boxer er en del af Norlys-koncernen, og begge disse selskaber er blandt de nye muligheder for levering af bredbånd via fiber, sammen med en række andre selskaber, der har indgået aftale med Norlys, heriblandt Waoo (der nu leveres af selskabet Fibia).

Publiceret 21 January 2021 19:15