1225 elever i Favrskov Kommune får lov at opleve live-sendingen, som både involverer klippe-klistre-teknikker og kodebrydning med udgangspunkt i læring om, hvordan frø spredes i naturen, og hvordan koder er en del af vores hverdag. Pressefoto

1225 elever i Favrskov Kommune får lov at opleve live-sendingen, som både involverer klippe-klistre-teknikker og kodebrydning med udgangspunkt i læring om, hvordan frø spredes i naturen, og hvordan koder er en del af vores hverdag. Pressefoto

Naturfagskonkurrence rykker hjem til 1225 elever i Favrskov

I uge ni kan hjemsendte elever fra to årgange følge med i årets naturfagskonkurence online

Læring Selvom landets skoleelever er sendt hjem, er der for eleverne i 5. og 6. klasse alligevel mulighed for at deltage i Naturfagsmaraton i uge ni. Normalt afvikles Naturfagsmaraton som en stor konkurrence, men i år er der i stedet livesending fra Naturvidenskabernes Hus direkte til eleverne derhjemme.

Naturfagsmaraton er et tilbud til landets 5. og 6. klasser og består normalt af praktiske, naturfaglige opgaver, der skal løses i grupper på den enkelte skole. Men da Danmark er lukket ned og eleverne hjemsendt, har Naturvidenskabernes Hus, som står bag Naturfagsmaraton, hurtigt udviklet et alternativ, som afvikles online og sendes live til de deltagende skoler.

1225 elever i Favrskov Kommune får lov at opleve live-sendingen, som både involverer klippe-klistre-teknikker og kodebrydning med udgangspunkt i læring om, hvordan frø spredes i naturen, og hvordan koder er en del af vores hverdag.

Vigtigt at gennemføre

Formålet med Naturfagsmaraton er at skærpe interessen blandt skoleelever for det naturvidenskabelige område og øge deres viden om områderne matematik, fysik, kemi, teknologi og så videre - også med henblik på senere at overveje en naturvidenskabelig uddannelses- og karrierevej.

For Naturvidenskabernes Hus har det været vigtigt at sikre gennemførslen af det store event, også selvom det bliver i et noget andet format end oprindeligt planlagt.

"Vi håber at kunne skabe noget begejstring og nysgerrighed for teknologi og naturfag og en oplevelse af handlekraft - også selvom eleverne sidder derhjemme. Vi vil gerne understøtte hjemmeundervisningen ved at stille vores dygtige medarbejdere til rådighed, og at det samtidig har givet lejlighed til at videreudvikle et kendt koncept, som vi har gennemført i en årrække, er kun et plus," lyder det i en pressemeddelelse fra Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

csj

Publiceret 01 March 2021 13:00