Fik autistiske Christian til at udlevere alle sine oplysninger

34-årige Christian Nørskau Hansen oplevede at blive svindlet over telefonen af en mand, der udgav sig for at være fra YouSee

Artiklens øverste billede
Christl Nørskau Hansen er dybt forarget over den svindel, hendes søn og andre beboere på bosteder er blevet udsat for. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

svindel Kørekortoplysninger, NemId, sygesikring og dankort-oplysninger. Det lykkedes svindlere at få 34-årige Christian Nørskau Hansen til at give alle sine personlige oplysninger i en telefonsamtale 8. februar.

Christian er autist og bor til dagligt i Silkeborg under Gødvad Boligerne, der huser autister, men lige nu er han hjemme på vinterferie hos sine forældre i Tranbjerg, hvor han opholder sig alle weekender og ferier om året.

Christian var lige kommet hjem efter at have været ude at handle, da hans telefon ringede 8. februar klokken knap 19.30. Manden i røret præsenterede sig som værende fra YouSee, og han sagde, at han havde fået lov til at kontakte Christian af lederen af bostedet.

"Han sagde, at han havde fået lov til at sælge 'Mit YouSee' til mig. Jeg gav ham desværre mit cpr.nr., som var det første, han bad om. Så ville han have mine dankort-oplysninger - også kontrolcifrene. Jeg synes, det blev lidt mystisk, men jeg blev manipuleret af ham. Han ville have, at jeg skulle sende billeder til ham på sms af mit sygesikringskort og kørekort. Han ringede også til mig den 10. og 12. februar og sendte sms'er til mig fra tre forskellige telefonnumre. Han sagde, at mit NemId var spærret, og at jeg skulle få Nordea til at give mig et nyt," fortæller Christian Nørskau Hansen, der faktisk ender med at sende billeder af både kørekort og sygesikringsbevis flere gange, fordi svindleren ikke var tilfreds med kvaliteten.

Hvorfor hans NemId blev spærret undervejs i samtalen vides ikke, men det er formodentlig, fordi svindleren har forsøgt at logge sig ind, men ikke havde Christians password til NemId.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Adskillige gange har Christian Nørskau Hansen haft svindlere i røret. Og han er langtfra den eneste bosted-beboer, der har oplevet det. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

Christian talte med en medarbejder på bostedet og ringede straks til sine forældre, som tjekkede, om der var hævet penge på Christians konto. Det var der heldigvis ikke.

"Han (svindleren, red.) virkede rigtig flink i telefonen og talte dansk. Der var dårlig forbindelse, og telefonen skrattede en del," fortæller Christian og fortsætter:

"Klokken 07.09 næste morgen fik jeg en sms, hvor han spørger mig, om jeg har fået besked fra Nordea, så jeg kan få åbnet mit NemId. Tre timer efter siger han, at jeg skal ringe til Nordea og bede om midlertidig adgangskode til mit NemId, men det er jo ikke banken, der sørger for det. Jeg synes også, det var et underligt tidspunkt at skrive klokken 07.09 og spørge, om jeg har hørt fra banken, for der har den jo slet ikke åbent."

Christians mor, Christl Nørskau Hansen, er dybt forarget over svindelnummeret.

"Der er ingen tvivl om, at svindleren har haft en evne til at få Christian til at gå videre og give sine oplysninger. Han har narret ham med sin henvendelse ved at sige, at han har talt med ledelsen om det. Vi kan ikke lave det om, det er jo sket, men vi kan advare andre om det. Tænk sig at synke så dybt, at man udnytter de svageste i samfundet. Mit opråb er virkelig, at man aldrig skal oplyse personlige oplysninger i telefonen, med mindre man selv ringer til lægen, tandlægen, hospitalet eller politiet," siger .

Grænseoverskridende

Selv sidder Christian tilbage med en ubehagelig følelse.

"Jeg havde det meget skidt med det. Jeg var ked af det og utryg. Jeg føler mig udnyttet på det groveste," siger han.

"Han er et tillidsfuldt menneske, og manden i telefonen var jo flink. Det har været så nedværdigende og grænseoverskridende på alle måder. Jeg bliver så vred over det, og vi har følt os magtesløse," supplerer mor Christl.

Christian har efterfølgende fået en kreditspærring og bestilt NemId, så han fremover kan have det som en app og ikke som et kort.

"Det skal stoppes"

Politikommissær Anders-Emil Nøhr Kelbæk hos LCIK, Landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet, bekræfter, at der er kommet flere anmeldelser i disse sager.

"Vi ser, at svindlerne retter deres skyts, hvor det giver mening for dem. Det er hos ældre og de særligt sårbare. Jeg kan bekræfte, at vi lige for tiden ser de her anmeldelser, hvor svindlerne ringer og siger, at de er fra et teleselskab, og dermed får borgerne til at oplyse deres NemId i telefonen. Vi ser, at det lige for tiden typisk sker på bosteder. Det skal vi have standset, og vi ser meget alvorligt på det," oplyser politikommissær Anders-Emil Nøhr Kelbæk

Et udsnit af de sms'er, Christian har modtaget fra svindlerne. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen