Positiviteten spirer i handlen

To lokale butikker meldte i sidste uge ud, at de lukker. Trods de triste nyheder vender mundvigene dog generelt opad hos de handelsdrivende i Hammel, Hadsten og Hinnerup.

Artiklens øverste billede
Lars Simonsen, ejer af Hadsten Blomster og formand for Hadsten Handel. Arkivfoto: CSJ

I sidste uge bukkede to butikker under på to dage i Hammel. Café Måms og tøjbutikken Wüpp har meddelt, at de lukker henholdsvis 1. december og kort før jul. Der kommer ikke nok penge i kassen.

Det er nærliggende at få tanken, at det blot er toppen af isbjerget af lokale butikslukninger ovenpå nogle hårde år med først corona-nedlukninger og nu en rasende inflation og høje energiregninger.

Men faktisk lyder meldingen fra Favrskovs tre handelsstandsformænd, at der generelt i butikkerne er en spirende optimisme.

»På vores seneste medlemsmøde oplevede vi en rigtig god stemning. Der var smil, og folk bød ind med en optimisme i forhold til julehandlen. Så vi går ikke julen i møde med skælvende bukser, men med varme hjerter og en forventning om stor opbakning fra kunderne. Jeg ved også, at butikkerne virkelig har trimmet sig op til at kunne klare efterspørgslen. Og det tyder jo ikke på butikker, som regner med nedgang. Vi er kampklar,« lyder det fra Hammel Handels formand, Lise Reese, som tilføjer:

»Vi forventer ikke en stime i lukninger. Det er en tilfældighed, at der lige har været to butikker i træk.«

Lise Reese, ejer af Nyt Syn Brilleriet og formand for Hammel Handel. Arkivfoto: CSJ

Fra Hadsten Handels formand, Lars Simonsen, er meldingen ligeledes, at mundvigene generelt vender opad:

»Jeg hører ingen sukke så dybt, som de har gjort de seneste par år. Jeg hører, at butiksejerne egentlig er positive og meget optimistiske for julehandlen, trods de ulykkeligheder, der er i verden lige nu,« siger han og fortsætter:

»Det virker til, at der er sket en vending i købemønstrene. Det er begyndt og vende en smule de seneste par måneder og er på vej mod 2019-standarder, som faktisk var et godt år. Det glæder mig umådeligt meget at høre. Så ja, meldingen er, at der er lys for enden af tunnelen.«

Christian Montez, frisør og formand for Hinnerup Handel. Arkivfoto: CSJ

Også i Hinnerup lader det til, at stemningen er ved at vende, siger formand for Hinnerup Handel, Christian Montez:

»Jeg tror, det står ganske udmærket til. Selvfølgelig er mange udfordret af, at kunderne holder ekstra godt på pengene lige nu. Men jeg synes ikke, at jeg hører nogen beklage sig. Vi har heller ingen tomme lokaler, og jeg har ikke hørt om nogen, som har planer om at stoppe. Tværtimod hører jeg om nye, som vil åbne. Jeg tror, Hinnerup får en rigtig god julehandel.«

En vane at handle lokalt

Trods de positive miner lægger ingen af de tre formænd skjul på, at der selvfølgelig er enormt behov for lokal opbakning for at få hjulene til at løbe rundt.

»Det har aldrig været mere aktuelt at handle lokalt, for ellers vil man netop opleve en stime af lukninger. Hvis man vil have en aktiv handelsby, må man selv gøre en indsats og bruge de lokale butikker. Det har jo i sidste ende betydning for en selv, for har byen butikker, kan man bedre sælge sit hus, og man har en aktiv by, som mange har lyst til bo i. Heldigvis oplever vi også, at folk godt er klar over vigtigheden af at handle lokalt – det fik vi en anden bevidsthed om under corona,« siger Lise Reese.

Nøjagtigt det samme lyder fra Lars Simonsen.

»Vi fornemmer stor loyalitet i forhold til at handle lokalt. Derfor forventer jeg mig faktisk også meget af julehandlen. Vi skal ikke tigge og bede folk om at handle lokalt af medlidenhed, men derimod appellere til sund fornuft: Hvis man vil have bynære butikker, kræver det, at man handler her, i den udstrækning man nu kan. Og man kan dæleme få det meste i Favrskov,« siger han.

Christian Montez peger på, at det nærmest er blevet helt vane at handle lokalt:

»Folk er helt sikkert blevet mere opmærksomme på at handle lokalt. Corona blev en øjenåbner for mange. Jeg tror faktisk, at mange nu ikke gider tage til Aarhus. Det er blevet lidt en vane at handle lokalt, og man har fundet ud af, at det er meget nemmere.«

Alle tre formænd peger på den personlige service som netop det, der skiller de lokale butikker fra eksempelvis nethandel. Lars Simonsen beskriver det sådan:

»Kunderne bliver genkendt her, og vi husker, hvad de fik sidste gang. Det er sgu lidt hyggeligt. Det er det, vi er skide gode til!«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.