Rute 26 samråd: Transportminister holder fast i linjeføring

Der skal noget helt ekstraordinært til for at afvige fra den politisk vedtagne linjeføring syd om Lading Sø, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

Artiklens øverste billede
Transportminister Benny Engelbrecht (S).  Arkivfoto: Finn Frandsen/Politiken.

Regeringen vil holde fast i den brede politiske aftale fra 2014, hvor det blev besluttet, at en ny motorvej fra Aarhus til Hammel skulle gå syd om Lading Sø. Det slog transportminister Benny Engelbrecht (S) fast flere gange, da han 26. maj var indkaldt til åbent samråd om rute 26 i Folketingets Transportudvalg.

»Min holdning til linjeføring er, at vi naturligvis respekterer en indgået aftale. Man kan undre sig over, at nogen ønsker at genåbne en debat om linjeføring, når formålet med aftalen var at skabe afklarethed for grundejerne,« sagde transportministeren i samrådet og fortsatte:

»Projektet er justeret en smule, fordi Favrskov Kommune er kommet med et billigere projekt om en firesporet motortrafikvej i stedet for en motorvej, og det er en smule kortere i begge ender, så prisen er cirka halveret til 1,4 milliarder kroner.«

En helt anden sag

Folketingspolitikerne Mette Hjermind Dencker (DF), der er valgt i Skanderborgkredsen, og Susan Kronborg (R), der bor i Skanderborg, gav i samrådet derimod udtryk for, at der er ændret så meget i den oprindelige aftale, at Folketinget skal overveje en anden linjeføring.

»Projektet er ændret fra motorvej til motortrafikvej, både start og slut er ændret, og op imod en tredjedel af vejens forløb er ændret. Der er også et herregårdslandskab, som er lavet om til et biogasanlæg, så jeg mener, vi står med en helt anden sag end i 2014,« sagde Mette Hjermind Dencker og opfordrede ministeren til at se på sagen og linjeføringen med friske øjne.

Man kan undre sig over, at nogen ønsker at genåbne en debat om linjeføring

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

Transportministeren sagde, at der skal være nogle helt ekstraordinære grunde til at omgøre en politisk aftale, når man har sagt til borgerne, hvad der skal ske, og ifølge ministeren er der ikke nogle særlige naturhensyn, der er vigtigere end hensynet til borgerne.

Ministeren gentog ligeledes flere gange, at han ikke ville sidde i det åbne samråd og forhandle, men at partierne må bringe det på banen ved de igangværende politiske forhandlinger om regeringens infrastrukturplan, hvis man ønsker ændringer.

Ny VVM-undersøgelse?

Daniel Toft Jakobsen (S), folketingsmedlem valgt i Favrskovkredsen, gav udtryk for, at man skal stå ved den politiske aftale, og han spurgte ministeren, hvornår folk i Lading kan få ro i maven.

Til det svarede Benny Engelbrecht, at det er regeringens ambition at være færdige med forhandlingerne om infrastrukturplanen inden sommerferien.

Ministeren blev også spurgt, om der skal en helt ny VVM-undersøgelse til, når det oprindelige projekt nu er blevet ændret:

»VVS-undersøgelsen er så gammel, at den som minimum skal opdateres. Om der skal laves en helt ny, er for tidligt at sige. Hvis man man nøjes med en opdatering, går der halvandet år, og hvis der skal laves en ny, går der to år. Derfra går der også noget tid med planlægning, til man kan sætte spaden i jorden.«



Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen