Nej til stoppested i Laurbjerg, selvom kommunen selv betaler

Der er ikke politisk opbakning på Christiansborg til genåbning af Laurbjerg Station, selvom Favrskov Kommune selv vil betale for byggeriet

Artiklens øverste billede
Arkivfoto.

Først blev der sat penge af på finansloven til genåbningen af en station i Laurbjerg. Sidenhen trak Dansk Folkeparti sig fra aftalen, hvorefter de øvrige partier bag aftalen (Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten) pillede Laurbjerg ud af aftalen.

Byrådet i Favrskov begyndte derefter at undersøge muligheden for selv at overtage byggeriet og planlægningen af et stoppested i Laurbjerg i samarbejde med Banedanmark.

I foråret 2021 afsatte byrådet 750.000 kroner til undersøgelser af byggeriet af en station, som blev beregnet til at koste 13 millioner kroner plus udgifter til p-pladser. Derudover ville der være en årlig driftsudgift på 130.000 kroner.

Brev fra ministeren

Beløbet har ikke afskrækket Venstre og Socialdemokratiet, som har et solidt flertal i byrådet, men borgmester Nils Borring fornemmede igennem dialog med transportministeren en vis politisk modvilje på Christiansborg mod trinbrættet, selvom kommunen stod for finansieringen.

Borgmesteren har derfor bedt om en politisk afklaring, og det har han fået i et brev fra trafikminister Benny Engelbrecht, der skriver:

»Efter en drøftelse med partierne Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, kan jeg oplyse, at der samlet set ikke er tilslutning til en genåbning af Laurbjerg Station på statens jernbanenet.«

Ifølge ministeren er der både fordele og ulemper ved stationsåbninger og flere stop, og han nævner, at flere stop giver en længere rejsetid for de eksisterende passagerer.

Mere at gøre?

Borgmester Nils Borring har efter ministerens svar svært ved at se, hvad kommunen mere kan gøre ved sagen, som vil blive behandlet på et byrådsmøde i august.

»Vi har ikke flere handlemuligheder som byråd, så jeg tror, vi bliver nødt til at skrinlægge projektet. Det er rigtigt ærgerligt, for vi kunne lave det for et beløb, som vi kunne finde politisk flertal for i byrådet,« siger Nils Borring.

Venstres borgmesterkandidat Birgit Liin, der selv bor i Laurbjerg og ligesom borgmesteren i mange år har kæmpet for trinbrættet, mener derimod, at det er for tidligt at kaste håndklædet i ringen. Hun mener ikke, ministerens svar definitivt udelukker et trinbræt i Laurbjerg.

»Jeg har i dag (torsdag 1. juli) kontaktet Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, som vil undersøge det nærmere og stille spørgsmål til ministeren,« fortæller Birgit Liin og tilføjer:

»Der er nogen, der åbenbart ikke vil projektet, og vi er nødt til at undersøge, hvem der spænder ben for det.«


Læs også

Del artiklen