Bilister kører frem for fuldt stop i uheldsramt kryds: Foreslår vejforlægning

Firebenet kryds på Landevejen ved Hadbjerg skal ændres til to T-kryds, mener forvaltningen. Politikerne vil dog have undersøgt alternativer til den foreslåede vejforlægning.

Artiklens øverste billede
Krydset ved Hadbjerg på Landevejen ved Stobdrupvej og Elemelundsvej skal gøres mere trafiksikkert. Foto: Google Maps.

Fra 2011 til maj 2021 skete der otte politiregistrerede uheld i det firebenede kryds ved Hadbjerg, hvor Elmelundsvej og Stobdrupvej fra hver sin side støder på Landevejen. Alle uheldene var krydsuheld mellem de to færdselsretninger.

I juni 2021 blev der opsat trafikdæmpende foranstaltninger på Stobdrupvej og Elmelundsvej, og i det følgende år registrerede politiet ét uheld i krydset.


Teknik og Miljøforvaltningen i Favrskov Kommune vurderer, at de trafikdæmpende foranstaltninger ikke har den fornødne effekt, og forvaltningen har ved gentagende besigtigelser konstateret, at bilister ikke overholder fuldt stop ved Stop-linjen.

Vejforlægning

For at optimere trafiksikkerheden foreslår forvaltningen derfor at ændre det firebenede kryds til to T-kryds ved at forlægge Stobdrupvej 75 meter mod nord og bevare Elmelundsvejs nuværende placering. Det giver samtidig mulighed for at etablere en krydsningshelle mellem Elmelundsvej og Stobdrupvej til gavn for cyklister og fodgængere, der skal krydse Landevejen.

Ifølge forvaltningen er der markant større risiko for uheld i firebenede kryds, der er reguleret af vigepligt, end i vigepligtsregulerede trebenede kryds, og man anbefaler at undgå vigepligtsregulerede kryds med mere end tre ben.

I vigepligtsregulerede firebenede kryds er der risiko for, at især lokalkendte trafikanter ikke overholder deres vigepligt, men kører gennem krydset uden at kigge sig ordentligt for. I T-kryds tvinges sidevejstrafikanter til at foretage en svingmanøvre, uanset hvilken retning de skal fortsætte i. Dermed tvinges trafikanterne til at orientere sig i krydset og nedsætte hastigheden.

En vejforlægning skønnes at koste cirka 4,6 millioner kroner.

Undersøge alternativer

Forvaltningen har også undersøgt muligheden for at etablere en rundkørsel i krydset ved Hadbjerg. En rundkørsel vil forringe fremkommeligheden væsentligt på den trafikerede hovedvej (Landevejen), hvor man netop har fokus på fremkommelighed, og derfor anbefaler man ikke en rundkørsel, som vurderes at koste fem millioner kroner at etablere.

Et alternativ til en rundkørsel i krydset ved Stobdrupvej er et signalanlæg, der kan etableres for omkring halvanden million kroner. Ved lyskryds skal hastigheden nedsættes til 70 kilometer i timen, hvilket ligeledes vil forringe fremkommeligheden, og Teknik og Miljø vurderer, at et signalanlæg ikke vil fjerne risikoen for samme type uheld, som er sket i krydset ved fuldt stop.

Sagen blev behandlet på et møde 10. august i Teknik- og Miljøudvalget, hvor politikerne godkendte, at der arbejdes videre med forlægning af Stobdrupvej mod nord. Forvaltningen blev dog pålagt også at lave en nærmere undersøgelse af en rundkørsel-løsning og alternativt en forlægnings-løsning mod nord med tilhørende sammenfletning på Landevejen.

jr

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.