Rute 115 fra Søften til Hadsten nedlægges: »Regionen løber fra ansvar og aftale«
Et samlet byråd i Favrskov Kommune retter hård kritik mod Regionsrådet for at nedlægge busrute 115.
Regionsrådet i Region Midtjylland har i enighed vedtaget at spare cirka 41 millioner kroner på regionale busruter. Besparelsen går blandt andet ud over rute 115 Søften-Hinnerup-Hadsten-Langå, hvor regionen har stået for driften mellem Søften og Hadsten, mens Favrskov og Randers Kommune har finansieret kørslen mellem Hadsten og Langå.
Regionen fjerner hele sit tilskud til ruten fra Søften til Hadsten, som dermed står til at blive nedlagt fra sommeren 2023. Borgmester Lars Storgaard (K) og viceborgmester Birgit Liin (V) har tidligere protesteret imod den planlagte nedlæggelse af rute 115 og opfordret regionspolitikerne til at bevare ruten, som især benyttes af mange gymnasieelever.
Ren kassetænkning
Den endelige beslutning om at nedlægge rute 115 møder ny kras kritik fra Favrskov Kommune.
»Der er tale om en rute, som har meget stor betydning for vores gymnasieelever, og derfor må Region Midtjyllands planer om at nedlægge ruten betragtes som ren kassetænkning, der går ud over eleverne. Det er naturligvis helt uacceptabelt, og det er ikke sandt, når Region Midtjylland påstår, at uddannelsesruterne er reddet med de nuværende besparelser,« siger borgmester Lars Storgaard i en pressemeddelelse, som et samlet byråd står bag.
Formanden for Udvalg for Regional Udvikling, Bent Graversen (V), er ikke uenig i, at rute 115 er en uddannelsesrute og i øvrigt meget brugt. Det afgørende i denne forbindelse er dog, at der er tale om intern kørsel indenfor kommunegrænsen, og det er ikke en regional opgave, har udvalgsformanden tidligere sagt til Lokalavisen.
»Løber fra aftale«
I forbindelse med en tidligere sparerunde overtog Favrskov og Randers kommuner udgifterne ved at køre på den del af rute 115, der går på tværs af kommunegrænsen. I stedet blev der ifølge Favrskov Kommune lavet en aftale mellem kommunen og regionen om, at regionen fortsat skulle stå for kørslen af elever til og fra gymnasiet i Hadsten.
»Det er ganske enkelt ikke i orden, at Region Midtjylland handler, som de gør i denne sag. Dels løber de fra det ansvar, de har for transporten af eleverne, og dels løber de fra en tidligere aftale om i fællesskab at sikre transporten til Favrskov Gymnasium,« siger Lars Storgaard.
Lokalavisen har tidligere forholdt udvalgsformanden i Region Midtjylland for kommunens kritik. Her lød svaret fra Bent Graversen således:
»Vi er nødt til at forholde os til virkeligheden og fremtiden, og Favrskov vil stadigvæk være den kommune i Region Midtjylland, der får det næststørste trafikbidrag fra regionen. Vi er klar over, det er en kæmpe udfordring for Favrskov, men vi synes stadigvæk, vi leverer en god service i kommunen.«
Det har kostet Region Midtjylland cirka fire millioner kroner om året at drive rute 115 fra Søften til Hadsten. Godt halvdelen af udgifterne er kommet ind igen via billetindtægter, så nettosparelsen ved at nedlægge ruten bliver knap to millioner kroner.
Andre Favrskov-ruter
Regionen nedlægger desuden den regionale del af rute 55, der kører mellem Bjerringbro og Hammel. Det giver en nettobesparelse på næsten to millioner kroner, men berører langt færre passagerer end nedlæggelsen af rute 115.
Tilbage af rute 55 er fem dobbeltafgange mellem Thorsø og Hammel midt på dagen samt en morgenafgang fra Hammel til Favrskov Gymnasium, som finansieres af Favrskov Kommune.
Yderligere en rute med forbindelse til Favrskov er med i sparerunden. Det drejer sig om rute 114 fra Aarhus til Hammel, hvor enkelte afgange kører videre til Fårvang. Netop strækningen mellem Hammel og Fårvang nedlægges, fordi den ifølge regionen har svag regional betydning. Det giver en besparelse på cirka 180.000 kroner om året.