Borgmester om busrute: »Vi kunne ikke vente længere«

Favrskov Kommune forbereder sig på, at Region Midtjylland gennemfører de planlagte besparelser, som rammer de unges transport til uddannelse i Hadsten.

Artiklens øverste billede
Favrskov Kommune vil om nødvendigt selv finansiere busruten, mange unge tager for at komme i skole i Hadsten. Privatfoto

Som omtalt i Lokalavisen Favrskov i sidste uge er Midttrafik blevet bombarderet med høringssvar fra borgere fra Favrskov, der er utilfredse med Region Midtjyllands planlagte besparelser på den kollektive bustrafik. Det midtjyske trafikselskab modtog over 700 høringssvar vedrørende nedlæggelsen af rute 115 fra Søften til Hadsten og rute 55 fra Bjerringbro til Hammel.

Midttrafik administrer den kollektive trafik i Region Midtjylland, der omfatter 18 kommuner, og har i alt modtaget 4.000 høringssvar, som trafikselskabet er ved at gennemgå og forventes at præsentere for regionen i denne uge.

»I sagsbehandlingen sammenfattes de synspunkter, bemærkninger og ønsker, som indgår i høringssvarene til Region Midtjylland sammen med eventuelle forslag til at imødekomme ønskerne i de tilfælde, hvor det er muligt. Sagsbehandlingen fra Midttrafik indgår som en del af det samlede grundlag til regionens endelige beslutning,« oplyser Midttrafik i en mail til Lokalavisen.

Den endelige beslutning om ændring af køreplanerne – som følge af et sparekrav på 41 millioner kroner – er altså ikke taget endnu. Alligevel har Favrskov Kommune, ligeledes som omtalt i avisen i sidste uge, valgt at gå ud i offentligheden og garantere de unge, at de også efter sommerferien kan komme med bus til gymnasiet og håndværkerskolen i Hadsten.

Tryghed

»Det har vi gjort for at give tryghed til forældre, elever og skolerne. De unge skal jo til at tage stilling til, hvilken skole de skal gå på efter sommerferien, så vi kunne ikke vente længere,« siger borgmester Lars Storgaard.

Ansøgningsfristen til optagelse på gymnasier er normalt 1. marts. I år forventes ansøgningsfristen dog at blive skubbet til 13. marts, oplyser Børne- og Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.

Borgmesteren og byrådet frygter, at de unge vil søge ind på andre uddannelsessteder udenfor Favrskov, hvis de er usikre på transportmulighederne til kommunens gymnasium og håndværkerskolen, og det ønsker byrådet for alt i verden ikke.

»Det er vigtigt at fylde gymnasiet op, og de unge skal ikke køre ud af kommunen for at gå i skole,« siger Lars Storgaard.

Fire millioner?

Borgmesteren har med byrådets accept derfor bedt forvaltningen om at komme med et bud på, hvordan kommunen kan erstatte de nedlagte ruter og sikre, de unge efter sommerferien fortsat kan komme med bus fra blandt andet Thorsø- og Hinnerup-området til uddannelserne i Hadsten.

Ifølge Region Midtjyllands beregninger sparer regionen næsten fire millioner kroner netto om året ved de planlagte ændringer af rute 115 og 55. Favrskovs borgmester forventer dog ikke, at opretholdelsen af bustransport til uddannelse kommer til at blive så dyr for kommunen. Sagen vil blive behandlet i Økonomiudvalget og dernæst på det kommende byrådsmøde i slutningen af februar.

Pengene til at finansiere busserne fra sommeren 2023 til sommeren 2024 vil blive taget fra kommunens kassebeholdning. Derefter skal der findes besparelser til den fortsatte finansiering.

»Forvaltningen mener, vi kan finde pengene indenfor den kollektive trafiks område ved at omprioritere de nuværende ruter efter sommerferien næste år. Der er nogle urentable ruter med få passager, hvor det måske kan være bedre med flexkørsel,« siger borgmesteren.

Håber de besinder sig

Inden det når så vidt, håber borgmesteren, at de hundredvis af høringssvar gør indtryk på regionen og får regionspolitikerne på andre tanker.

»Vi har stadig en tro på, at de besinder sig og kommer til fornuft.«

Borgmesteren og viceborgmester Birgit Liin har på byrådets vegne tidligere protesteret mod de planlagte besparelser, som ifølge Favrskov Kommune er et brud på en aftale mellem kommunen og regionen.

»Vi aftalte i 2018 med regionen, at Favrskov og Randers Kommune i fællesskab skulle stå for driften af rute 115 fra Hadsten til Randers, mens regionen skulle stå for resten af rute 115 og 55,« siger Lars Storgaard.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.