Favrskov Kommune overvejer at etablere samkørselsordning

Politikerne efterspørger mere viden, før de siger ja til samkørselsordning.

Artiklens øverste billede
Favrskov Kommune overvejer at etablere en samkørselsordning, der skal få flere til at køre sammen. Pressefoto: Nabogo

Favrskov Kommune vil gerne have mere samkørsel og har i den forbindelse modtaget et tilbud fra virksomheden Nabogo, der samarbejder med kommuner og trafikselskaber om samkørsel. Nabogo har udviklet en app, der koordinerer samkørsel mellem bilister og passagerer, der betaler 75 øre pr. kilometer for turen til bilisten, mens kommunen bliver faktureret 25 kroner pr. påstigning.

Nabogo er et transporttilbud, der kan supplere den kollektive trafik, idet appen har integreret Rejseplanen, så man kan kombinere samkørsel og kollektiv trafik på sin rejse. For eksempel ved at benytte samkørsel fra en landsby til en station og derfra videre rejse med tog, hvorved samkørsel kommer til at fungere som en udvidelse af den kollektive trafik.

Nabogo har en række foruddefinerede mødesteder, der fungerer som faste steder, hvor man kan opsamle og afsætte passagerer., således at det sker på en sikker måde, ligesom det reducerer koordineringen mellem bilist og passagerer.

Toårig prøveperiode

Teknik- og Miljøudvalget er blevet præsenteret for en mulig etablering af Nabogo samkørsel i Favrskov Kommune. Forvaltningen har foreslået at indgå en foreløbig toårig aftale med Nabogo for at vurdere ordningen, der vil koste kommunen 500.000 kroner i prøveperioden. 

Beløbet omfatter etableringsomkostninger på 200.000 kroner, blandt andet til etablering af fysiske mødesteder.

Derudover skal kommunen betale 100.000 kroner, der går til blandt andet rapportering til kommunen, evaluering, brugerrekruttering og markedsføring.

Nabogo har estimeret, at der vil være 2.000 samkørsler i det første år og 4.000 samkørsler i år to, hvilket beløber sig til 150.000 kroner ved en pris på 25 kroner pr. tur.

Dermed er der 50.000 kroner tilbage i forhold til den samlede udgift på 500.000 kroner. Restbeløbet kan komme i spil, hvis antallet af samkørsler overstiger de forventede 6.000 ture.

Trækker håndbremsen

Teknik- og Miljøforvaltningen har anbefalet udvalget at godkende forslaget, der skal køre fra april 2023 til marts 2025. Udvalget har dog besluttet at sende sagen tilbage til forvaltningen med henblik på at få belyst andre kommuners erfaringer med Nabogo, der samarbejder med 30 kommuner og trafikselskaber i Danmark.

»Vi er meget, meget positive i forhold til at få folk til at køre mere sammen, men vi skal være sikre på, om det her er den rigtige måde at gøre det på, så vi har lige trukket i håndbremsen. Det er ikke afgørende, om vi kommer i gang lige nu eller lidt senere,« siger Erling Kvist Andersen (S), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget.

Han så allerhelst, at ordningen blev indført på regionsplan, som man ifølge udvalgsformanden har gjort det i Region Nordjylland og er på vej til at gøre det i Region Sjælland.

»Det vil give rigtig megen mening i forhold til kørsel på tværs af kommuner og mindre administration for den enkelte kommune,« siger Erling Kvist Andersen.

Han har dog ikke den store tro på, at Region Midtjylland vil investere i samkørselsordningen, fordi regionen for nylig har lavet store besparelser i den offentlige transport.

Mest for pendlere?

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget synes derudover, at prisen på 75 øre pr. kilometer lyder forholdsvis høj, og han har problematiseret, om ordningen primært bliver brugt af pendlere eller til pludselig opståede behov for transport.

»Hvis det primært bliver brugt af pendlere, kan turene hurtigt blive opbrugt, og det vil være skørt, hvis kommunen skal medfinansiere det. Der er mange ting, vi gerne vil have afklaret, før vi tager en beslutning.«

Udvalgsformanden forventer, at forvaltningen får undersøgt sagen i løbet af foråret, så udvalget kan nå at tage stilling til forslaget inden sommerferien.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.