Find din arbejdsrytme og bliv langt mere effektiv

Med den rigtige arbejdsrytme kan du løse opgaverne på de tidspunkter, der er mest effektive for dig, og få langt mere fra hånden.

Artiklens øverste billede
Med den rigtige arbejdsrytme kan du løse opgaverne på de tidspunkter, der er mest effektive for dig, og få langt mere fra hånden. Foto: Adobe Stock

Klokken er 17. Chefen haster ind ad døren, og kommer direkte hen til dig. Der er en vigtig opgave, du skal løse. Den er kompliceret og kræver din fulde koncentration. Deadline er i morgen formiddag.

Hvornår vælger du at løse opgaven?

Hvis du prioriterer at komme hjem og få en god nats søvn for så at møde tidligere ind i morgen og kaste dig over opgaven med et klart hoved, så har du nok afsløret dig selv som A-menneske.

Vælger du derimod at knokle igennem med opgaven til ud på aftenen, fordi du alligevel arbejder godt på det tidspunkt, så er du sandsynligvis B-menneske.

Og den viden kan du bruge i din karriere.

Sådan lyder budskabet fra ph.d. i balancen mellem arbejde og familieliv Camilla Kring. Og eksemplet kommer fra hendes bog ”Find din døgnrytme”.

»Det er vigtigt, at man arbejder i takt med, hvornår man peaker. Så man ikke bare er aktiv, men produktiv i sit arbejde,« siger Camilla Kring og fortsætter:

»Hvis du kender din rytme, kan du surfe på den bølge i løbet af dagen. Hvornår har du mest energi i løbet af dagen? Peaker du en eller to gange om dagen? Har man den viden, kan man placere de mest komplekse arbejdsopgaver på tidspunkter med mest energi.«

Jens Hannibal er professor i klinisk neurokemi på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og forsker i døgnrytme.

Og han nikker genkendende til, at der kan være forskel på, hvornår på dagen du og din kollega skal lægge en krævende opgave.

»Der er lavet undersøgelser, der viser, at vi har forskellige evner på forskellige tidspunkter af døgnet. Der er individuelle tidspunkter, hvor man fungerer mere effektivt end andre og præsterer bedre,« siger Jens Hannibal.

Måske føler du, at der er sat strikse rammer for dit arbejdsliv. Men Camilla Kring har som konsulent alligevel oplevet, at små justeringer kan gøre en stor forskel.

Det kan være så simpelt som at lave en regel på arbejdspladsen om, at man først må lægge møder efter 9.30, nævner Camilla Kring som eksempel.

»Så kan A-menneskerne møde tidligt ind og måske få næsten en hel dags arbejde fra hånden. Og B-menneskerne kan vælge at møde senere ind, så det passer med, at deres energiniveau er på vej op,« siger hun.

»Ved at kende din døgnrytme kan du også italesætte over for andre, hvornår du har energi. Om du er morgen-, formiddags-, eftermiddags-, aften- eller nattemenneske.«

Det er også en god idé at have din døgn- og arbejdsrytme med i overvejelserne, når du kigger efter nye job, råder Camilla Kring.

/ritzau/

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen