Rute 26: »Rigtig mange i Lading har ondt i maven«
Borgere i Lading mødtes for at stå fast på den vedtagne linjeføring af rute 26

Borgere og lokalpolitikere fra Skanderborg Kommune har protesteret vedvarende og højlydt i diverse medier, inklusive denne avis, siden regeringen 9. april fremlagde sin infrastrukturplan, der indeholder en opgradering af rute 26 til motortrafikvej.
Modstanderne er utilfredse med, at der kommer en ny linjeføring syd om Lading Sø, selvom den sydlige linjeføring blev vedtaget af Folketinget i 2014.
I søndags gik over 100 Lading-borgere på gaden for at manifestere, at den vedtagne linjeføring skal fastholdes.
De vil føle sig bondefanget, hvis de lige pludselig får en vej som nabo
»Det er rigtigt ærgerligt for vores lokalområde, at der er skabt uro om linjeføringen, og rigtig mange går rundt med ondt i maven,« siger Lene Laursen fra Lading, der er en del af arbejdsgruppen i ’Gruppen for fastholdelse af den besluttede linjeføring’.
Gav ro i maven
Dansk Folkepartis byrådsmedlem i Favrskov, Niels Kallehave, var med til at få mødet i Lading på benene og havde trukket sin partikollega og folketingsmedlem Mette Dencker med til mødet, som ifølge Niels Kallehave havde over 100 deltagere og flere lokalpolitikere.
»Mit oplæg er, at linjeføringen ligger fast, men hvis modstanderne laver så megen støj og vi ikke protesterer, så har vi måske et problem,« siger Niels Kallehave og tilføjer:
»Vi havde en god dialog og et vældigt positivt møde, som jeg tror, gav ro i maven på mange. Fajstrup og Lading kan kun udvikle sig mod nord, og utroligt mange mennesker er flyttet herud, siden linjeføringen blev vedtaget, så det skal der ikke laves om på.«
Dansk Folkeparti har kaldt trafikministeren i samråd for at påvirke beslutningen, inden infrastrukturplanen vedtages af Folketinget.
Borgmester Nils Borring var også inviteret med til mødet i Lading og deltog for at berolige borgerne og understrege, at byrådet i Favrskov kæmper for at fastholde den politisk vedtagne linjeføring syd om Lading Sø.
»Der er solgt 56 grunde i Sydmarken og Nordmarken i Lading siden 2014, som folk har købt i tillid til, at der ikke kommer en vej. De vil føle sig bondefanget, hvis de lige pludselig får en vej som nabo,« siger Nils Borring og tilføjer, at kommunen lige nu behandler en plan om yderligere udbygning af 50-70 grunde i Lading.
Rigtig mange går rundt med ondt i maven
Borgmesteren hæfter sig ved, at både Socialdemokratiet og Venstre på Christiansborg står fast på den vedtagne linjeføring, men den fortsatte debat kan have have en negativ effekt på tidsplanen.
»Uroen kan være med til, at vejen ikke får så høj en prioritet. Det vil være træls, for der er aldrig tidligere afsat så mange penge til Viborgvej som de 1,4 milliarder kroner, der nu er afsat,« siger Nils Borring, der håber, motortrafikvejen bliver realiseret ret hurtigt.