Kommunale kreditkort: I Favrskov manglede 412 kvitteringer

Favrskov Kommune har været nødt til at stramme op på medarbejderes brug af kommunale kreditkort

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Jeppe Rafn

I foråret 2020 blev Favrskov Kommune via en aktindsigt fra Danmarks Radio opmærksom på, at der manglede kvitteringer fra en række medarbejderes brug af kommunale kreditkort.

Aktindsigten viste, at der manglede kvitteringer i 25 ud af 70 posteringer. Kommunen fik fremskaffet kvitteringer eller dokumentation for de manglende bilag, og i september 2020 blev det indskærpet overfor alle kreditkortholdere, at de skulle aflevere kvitteringer eller anden dokumentation ved brug af kreditkort.

412 kvitteringer

I maj 2021 iværksatte kommunen en ekstraordinær kontrol for al brug af kreditkort fra oktober 2020 til og med marts 2021. Trods den forudgående indskærpelse overfor medarbejderne manglede der kvitteringer i 41 ud af 314 posteringer svarende til 13 procent.

Det fik Favrskov Kommune til at foretage en systematisk gennemgang af al brug af kreditkort fra begyndelsen af 2018 til juni 2021. Gennemgangen viste, at der i perioden var brugt kreditkort 1.918 gange, og at der manglede kvitteringer i 412 tilfælde, svarende til over 20 procent af alle posteringer.

»Vi har ikke haft tilstrækkeligt styr på bilag. Det er en alvorlig sag, og det har vi reageret på,« siger kommunaldirektør Jan Kallestrup.

Brugt efter reglerne

En nærmere granskning har vist, at langt hovedparten af den manglende dokumentation skyldtes, at kvitteringer eller anden dokumentation ikke var lagt ind i kommunens økonomisystem. Det er nu sket, og aktuelt mangler der kun kvitteringer for 10 af de 1.918 posteringer. De 10 kvitteringer vedrører fratrådte medarbejdere, som det ikke har været muligt at få kvitteringer fra, og de udgør et samlet beløb på under 5.000 kroner.

»Intet tyder på, at kreditkortene ikke er brugt retmæssigt,« konkluderer kommunaldirektøren.

Skærpet kontrol

Favrskov Kommune har indskærpet bilagsreglerne overfor de 53 medarbejdere, der aktuelt har et kreditkort, og i en periode indført fuld kontrol med brug af kreditkort. Det indebærer blandt andet, at alle kvitteringer skal kontrolleres og godkendes af nærmeste leder.

Danmarks Radio har gennem længere tid undersøgt brugen af kreditkort i landets kommuner, og i DR’s undersøgelse er Favrskov en af de kommuner, hvor der har manglet den største andel af bilag. Over 20 procent af bilagene i Favrskov manglede, hvilket svarer til kommunens egen systematiske gennemgang tilbage til 2018.

Favrskov er dog langt fra den eneste kommune, som ikke har haft styr på bilag i forbindelse med brug af kommunale kreditkort. DR’s undersøgelse viser, at der på landsplan manglede bilag i 13 procent af alle posteringer.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen