Kompakt tysk raket bliver sidste model uden elmotor

BMW frigiver de første oplysninger om den næste generation af den baghjulstrukne M2, som vokser og får mere motorkraft. Det bliver sidste M-model uden hjælp af en elmotor.

Artiklens øverste billede
Kabinen får samme instrumentering med fritstående skærme som i BMW i4 og den faceliftede 3-serie.

Masser af sjov i gaden og kræfter at gøre godt med. Det har altid været kendetegnet for den kompakte og tredørs baghjulstrukne BMW M2.

Men her er nu lagt op til, at der bliver lidt mere luft i kabinen og flere kræfter under hjelmen. Det tyske mærkes M-afdeling har nemlig vist de første glimt af den nye generation af den lille raket i forklædning, og som afsløres til oktober.

Humlen ligger i en ny platform, som giver større spillerum for mærkets diplomingeniører og designere. Mens den nuværende generation fra 2015 delte platform med den helt gamle baghjulstrukne 1-serie tilbage fra 2011 (den nyeste forhjulstrukne 1-serie kom på markedet i 2019), skal den helt nye M2 hvile på mærkets nye CLAR-platform, der er beregnet til mere avancerede modeller.

Historisk model

Det betyder, at den nye generation bliver lidt længere og tungere, mens der også er plads til at opgradere ydelsen. Således vil den 3,0 liters sekscylindrede rækkemotor yde det samme som i den gamle topmodel M2 CS, som er på 450 hk.

Det er en på flere måder historisk model, for det bliver angiveligt den sidste BMW M-model nogensinde med en rendyrket benzinmotor uden elektrisk hjælp. Det er meget apropos, da M-afdelingen i år kan markere sit 50-års jubilæum.

Her er dog fortsat behørig afstand i ydelsen op til næste trin, hvor grundmotorerne i de større M3-og M4-modeller på det tyske hjemmemarked yder 480 hk og 510 hk i Competition-versionerne.

Det betyder, at bilen vil kunne klare 0-100 km/ t. på under 4,0 sek., og at den får en topfart på 280 km/ t.

Her fås de større M-modeller også med firehjulstræk. M2-modellerne byder dog fortsat kun på baghjulstræk.

Lette materialer

Den lille performance-bil fås naturligvis som udgangspunkt med manuelt gear, men kan også leveres med et ottetrins M Steptronic Sport-automatgear.

Den nye model får optimerede køreegenskaber med blandt andet adaptiv undervogn med M-chassis og de kraftigere bremser fra M3 og M4.

Her er også gjort en ekstra indsats for at få vægten ned med ekstraudstyr som tag i kulfiber og ditto sportssæder i samme materiale til fører og passager.

Inden døre får M2 samme interiør med fritstående skærme, som kendes fra den elektriske i4, og som kommer i den faceliftede 3-serie. Det vil helt sikkert løfte indtrykket af hightech i en af de sidste rendyrkede sportsvogne af den gamle skole.

Den nye M2 ventes at komme på markedet til april næste år.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.