Autocamp i Låsby aflyser krisen
10 års jubilæum med optimismen tilbage på banen
"Der var tre år, hvor jeg måtte have penge med på arbejde," lyder det fra indehaver af Autocamp i Låsby, Johannes Dahl, som dog fortsætter: "Nu går det meget bedre. Vi sælger nu 60 nye og 80 brugte autocampere om året."
En af grundene er, at krisen er afblæst. En anden at firmaet for halvandet år siden overtog salget af Danmarks meste solgte mærke, Adria.
På telt i regnvejr
Autocamp fejrer nu sit 10 års jubilæum. Starten gik i 2001, hvor Johannes blev udsat for et færdselsuheld, der gjorde, at han måtte skifte branche. Af samme grund arbejder han nu kun på deltid i firmaet, der køres af medarbejderne og hustruen Hethy. En telttur i regnvejr i Sydeuropa gav også en del af stødet til at satse på autocampere.
Første forretning med salg af autocampere lå i Tilst, men flyttede senere til Låsby på Århusvej. Her arbejder i øjeblikket fem i administrationen og fire på værkstedet. Ud over salget fra Låsby har firmaet også en afdeling ved grænsen, hvor der lejes ud og sælges autocampere. Der er jo noget med afgifter!
Flere ben at gnave i
Seneste initiativ er et par ben mere at gnave i. Værkstedet bliver nu ikke kun for autocampere, men kan servicere alle biler, idet der nu uden på værkstedet hænger et skilt med navnet Mekonomen. Et tredje ben er fra nu af salg af mobilhomes. De er til at bugsere og beregnet til at stå på campingpladserne i konkurrence med campinghytterne. Men det handler stadig mest om autocampere.
Flest over 55 år
"Jeg tror, at 80 procent sælges til folk over 55 år," lyder det fra Johannes Dahl, der mener, at der er flere grunde hertil: "Kravet om komfort kombineret med deres økonomiske situation. Samtidig er de begyndt at forberede sig på deres otium."
Et krav fra køberne er også, at de bekvemmeligheder, man har hjemme i huset, skal være med i camperen. Bare i mindre målestok og mere hyggeligt: "Jeg kender eksempler på, at nogle autocamperfolk bruger den til at sætte sig ud i og drikke kaffe og se tv, selv om det foregår hjemme på matriklen," fortæller Johannes Dahl.
Koster godt en halv mio.
Den gennemsnitlige pris på en ny autocamper ligger mellem 650.000-700.000 kr. Men man kan få nye ned til en halv mio. "Den dyreste, vi har solgt, kostede 3.5 mio. men så kunne bilen også være inde bagi," siger Johannes Dahl, der er opvokset i Svenstrup sammen med en af sine betroede medarbejdere Gert Rewitz.
Jubilæet fejres i weekenden 13.-14. august mellem kl. 10 og 16.